Adósságom még 2011-ből, amit szintén családom úti beszámolójából ollóztam ki! Az eredetileg 1556-ban épült Stari Most-ot először „Megkövült Holdnak” nevezték el köszönhetően elegáns szépségének. Kilenc évbe telt a megépítése a halvány helyi „tenelija” kőből, ami a nap helyzetétől és erejétől függően változtatja színét. infó:http://mostar.5mp.eu/web.php?a=mostar&o=SVWm9lv4bI |
Csontváry Kosztka Tivadar
„Római híd Mosztárban” című festménye
a huszadik század elején, ( 1905 )eredeti pompájában ábrázolja a lenyűgöző
építményt. Az újjáépítési tervek elkészítésekor állítólag ezt a
festményt is figyelembe vették, hogy minél pontosabban építhessék újjá a
szimbolikus jelentőségű hidat.
A művész sorra kipróbálta a természetábrázolás különféle módozatait: a naturalisztikus, objektív megközelítéstől hamar eljutott a látvány szubjektív átköltéséig. Témaválasztása sem esetleges. Vándorlásai során azokat a nagy hagyományokkal rendelkező helyeket kereste fel, ahol a különleges természeti adottságok az ősi kultúrák emlékeivel együtt nyújtottak felemelő, olykor katartikus élményt a szemlélőnek. Csontváry 1903 tavaszát Hercegovinában és Boszniában töltötte. Mostar ihletéséből született a Tavasznyílás Mosztárban valamint az Öreg hidat ábrázoló kép is. A smaragd vizű Neretván átívelő hidas látkép az álomszerűbb: kihaltsága, szinte embernélküli csendje talán az emberfeletti feladatokat vállaló festő magárahagyatottságát és társtalanságát is kifejezi. Hiába ragaszkodik a motívumok topográfiai hűségéhez, hiába sűrít kétféle nézőpontot a minél jellemzőbb összkép kialakításához, a fantáziavilág legyőzi az objektivitást, a különös színhangulat álomba transzponál.
A művész sorra kipróbálta a természetábrázolás különféle módozatait: a naturalisztikus, objektív megközelítéstől hamar eljutott a látvány szubjektív átköltéséig. Témaválasztása sem esetleges. Vándorlásai során azokat a nagy hagyományokkal rendelkező helyeket kereste fel, ahol a különleges természeti adottságok az ősi kultúrák emlékeivel együtt nyújtottak felemelő, olykor katartikus élményt a szemlélőnek. Csontváry 1903 tavaszát Hercegovinában és Boszniában töltötte. Mostar ihletéséből született a Tavasznyílás Mosztárban valamint az Öreg hidat ábrázoló kép is. A smaragd vizű Neretván átívelő hidas látkép az álomszerűbb: kihaltsága, szinte embernélküli csendje talán az emberfeletti feladatokat vállaló festő magárahagyatottságát és társtalanságát is kifejezi. Hiába ragaszkodik a motívumok topográfiai hűségéhez, hiába sűrít kétféle nézőpontot a minél jellemzőbb összkép kialakításához, a fantáziavilág legyőzi az objektivitást, a különös színhangulat álomba transzponál.
EXIT blogger utólagos engedelmével a 2013-ban Ő is megfestette a "Mosztári öreg hidat " Sápi Gyula (Budapest) fotós fényképe alapján. Így alkotását hozzáadtam a bejegyzésemhez, ami itt található http://abrahambela.n4.hu/2013/images/013.jpg
"Ilyen látvány tárult a festő szeme elé. Több mint 100 éve állhatott ezen a helyen.."Kezdte úti beszámolóját rokonom. |
| http://www.hung-art.hu/index-hu.html | |||
CSONTVÁRY KOSZTKA Tivadar
(1853, Kisszeben - 1919, Budapest)
Festő. Gyógyszerész volt, s csak 41 éves korától tanult rendszeresen festeni. 1894-ben fél évig Münchenben Hollósy Simon növendéke, majd 1895-től Karlsruhében, Düsseldorfban és Párizsban képezte tovább magát, de lényegében autodidakta volt. Az 1890-es évek végén Dalmáciában, Olasz- és Németországban járt. 1902-ben festette Selmecbánya látképe c. művét, majd Jajcéban és a Hortobágyon dolgozott, 1904-ben Egyiptomban, Palesztinában és Athénben járt. Ez út emlékét Kocsizás újholdnál Athénban, a Jupiter-templom romjai Athénban c. képei őrzik. 1904-ben festette a Nagy-Tarpatak a Tátrában, a Görög színház Taorminában c. több négyzetméteres tájképeit. |
5 megjegyzés:
2013-ban én is megfestettem a Mostari hidat Sápi Gyula (Budapest) fotós fényképe alapján:
http://abrahambela.n4.hu/2013/images/013.jpg
Nagyon tetszett a nézőpontja és a kompozíció. Ezeket próbáltam visszaadni a festményen.
Köszönöm a línket, megnézem.
Köszönöm, nem tudtam ellenállni a festmény megosztását. Szinte hasonló nézőpont lehetett a két fotón amiről az alkotás készült. Remekül visszaadja a táj hangulatát.
Bocs. az utólagos engedély miatt és köszönöm.
Látom, te is kínlódsz ezzel az újszerű kép-keret-változattal :-(
A mosztári híd - szegény - bizony megszenvedte a háborút. Jó látni helyreállítva...
Megjegyzés küldése