2013. január 19., szombat

"Dicsekedhetem némi haladással..."


Idos no rózsafuzérrel 
1839-ben született Aix-en-Provenceban. 1861-ben Párizsba ment festészetet tanulni, de próbálkozása kudarcba fulladt. Siralmas állapotban tért haza. 1862-ben tett újabb kísérlete viszont sikeresnek bizonyult. A Svájci akadémiára jelentkezett, és közeli barátságba került Pissaróval, Monet-vel, Renoirral, Sisley-vel. Két év múlva visszatér Aixba.

Önarckép
http://www.sze.hu/muvtori/belso/stilusok/posztimpr/postimpr2.htm


"...-panaszkodik öregkorában-,de miért ily későn és ilyen nehezen?








Paul Cézanne (1839-1906)



Az impresszionistákhoz tartozott, de nem értett teljesen egyet velük. Az apró festékfoltok alkalmazása a suhanó benyomások és fényhatások érzékeltetésére számára nem volt elég világos módszer. Maradandó és összefogott művészetet akart teremteni. Ötvözni szerette volna a klasszikus hagyományt a kortársi realizmussal. Így jutott el a formák tüzes tanulmányozásáig.


Cézanne kiállításról amit 2012 december 30-án volt szerencsém megtekinteni. A két ünnep között igen nagy érdeklődésnek örvendett, az előre lefoglalt jegyek mellett még rengetegen álltak sorba, főleg külföldiek a pénztárnál a bejutás reményében. A gyűjtemény angol és magyar nyelven olvasható, leírásaiból megtudhattuk a festő teljes alkotó fejlődési útját , kik voltak munkásságára nagy hatással mi motiválta .

A kiállításról teljes kimerítő kalauzolást olvastam a " Fölöttem a felhő" című blogból, amit ezúton nagyon köszönöm a bloggernek.
 6 fejezetben, képekkel illusztrálja a kiállításon látottakat...élmény volt...Mivel én a kiállítás megtekintése után találkoztam a leírtakkal, rádöbbentem hiába a 2 és 1/2 órai ott tartózkodás az  alatt sem sikerült ilyen részletesen áttekinteni és megérteni Cézanne munkásságát.
http://elismondom.wordpress.com/2012/12/10/cezanne-nyomain-a-szepmuveszetiben-a-korai-evek/

 Egymás után következnek a különböző fejlődési időszakok...érdemes végigolvasni és virtuálisan szembesülni az alkotó vizuális üzenetén..

2 megjegyzés:

aranyos fodorka írta...

Ilyenkor, amikor az ajánlotthoz hasonló leírásokat találok - őszintén mondom - irigykedem. Én sosem fogok tudni ilyent, hiába szeretnék. Köszönöm, hogy ajánlottad a blogot, gyakran rá fogok nézni. Igen nívós gyűjtemény.

kyba írta...

Igen, irigylésre méltó gyűjtemény. a leírás alapján úgy értelmeztem, hogy egy kurzuson vett részt kb. 4 alkalommal és a hallottak és látottak alapján állította össze a kiállítás anyagát. Mindig visszatérek én nem tudom a sok értékes információt rögtön befogadni.