2011. december 20., kedd

Amiről még nem hallottam...



itt találtam és érdekességként beillesztettem.


http://www.harmonet.hu/ezoteria/4510-luca,-luca-kitty-kotty.html
Lucaostor
A sok-sok szokás, hiedelem közül talán a legkevésbé ismert a lucaostor készítése. Az ostort elkészíteni nagy feladat, akinek pedig sikerül, az megláthatta a falu boszorkányait. A Filkeházán lakó Leskó Andrásné így mesélte apja történetét a lucaostorral:

„Lucaostort apám is csinált, mikor még Pálházán laktunk. Összebeszéltek a fiatalemberek. Hát az én apám vállalta, hogy majd ő megcsinálja. Csináld János, fogunk mink rád vigyázni, menjünk mink is teveled! – mondták a többiek.

Luca-naptól kellett ezt csinálni. Rákötöttek egy spárgát egy kétágú botra és minden nap egyet csavarintottak rajta. Így ment ez karácsony éjjeléig. Akkor menni kellett a lovakat itatni. Vacsora után gyűltek minálunk azok az emberek, akik tudták, hogy apám csinálja az ostort. Összegyűltek annyian, hogy alig fértek a házban. Mondták apámnak, hogy – Na János, most mán vedd az ostort, oszt ereggy ki! El köllött menni a kúthoz vizet húzni a vályúba.

Aztán begyött apám, elővette az ostort, és az udvaron roppantott vele. Az ablak alatt végig álltak az emberek, akik tudták, hogy mit csinál. Összegyűltek a boszorkányok mind az én apámhoz a kút mellett, mikor hármat csettintett az ostorral. Azt mondta az apám, hogy még a segédjegyző is ott volt, az is értett a boszorkánysághoz. A falubeli boszorkányok odagyűltek köré és be akarták lökni a kútba.

A többi ember nem látta őket, csak apám, de ő mindjárt kiabált, hogy ez is itt van, az is itt van. Erre odaszaladt a többi ember és elkapták tőle az ostort. Összetörték, elégették és akkor ott hagyták apámat a boszorkányok. Ha csak egy ember csinálná maga, az soha többé nem élne tovább"
Megjegyzem távol áll tőlem mindenféle babonaság, boszorkányság...

3 megjegyzés:

@X írta...

Tetszett ! :-)
Még így - utólag - is. Főleg az az...
"udvaron való roppantás ! " :-)
Ha nem is a témához, de egy ajánlat :
Egy könyvajánló

aranyos fodorka írta...

Ezt a történetet én sem hallottam még. Szép a búzád !

kyba írta...

@x-nek, engem mindig megörvendeztet, ha szembesülök a magyar szavak sokszínűségével, mint ebben az esetben is az említett " roppantás "
Aranyos..., most már csak a szerencse kellene hozzá!...már mint a búzám növekedése mutatja. Igaz nem is dec. 13-án ültettem.