2010. október 4., hétfő

A malomnak nincsen köve, mégis lisztet jár...






















Ennek a malomnak tényleg nincs malomköve, hanem forgó recés acél hengere van és motor hajtja. Régen a vízimalmot a kint elhelyezett forgó lapátokat a folyóvíz ereje hajtotta. Függött a sodrástól és szabályozták a lapátok sűrűségével ( mennyiségével ) az egyenletes őrlést.











Az első garat ami lent van a földön, könnyű legyen beönteni a csónakon érkezett zsákos búzát. Beleöntik, az alján lévő nagy lyukú háló megakadályozza a szalma vagy gaz bekerülést. Egy zárt szállító kanál segítségével a képen látható berendezéssel ( ez az egyetlen eredeti berendezés ami a régi hajómalomból megmaradt, ez a Szentendrei Skanzen-ból kapták vissza ) a nagyja hántolás végzik. Amikor megtörtént a hántolás, akkor zárt rendszerű szállítószalagon viszik tovább az előőrlőhöz.






Az őrlő a Ganz Gépgyár terméke, sok alkatrészt kellett hozzá önteni, esztergálni, újat készíteni. Volt olyan alkatrész ami a Senki szigetről került vissza. Leleményes szigetlakók virágtartónak használták.
Az őrlés előtt a szállítóoszlopon keresztül érkező búzamaghoz a molnár vizet adagol. Ide kell a szakértelem!







Az éles barázdált hengerek összezúzzák a szemeket, lehet állítani a hengerek közelségét.
Elképedtem, milyen összhang van a két teljesen ellentétes anyag a vas és a fa.
a háttérben fafogaskerekek és hatalmas több méteres ékszíjak segítik az őrleményt a magasba, ahol a finom őrlést végzik.







A hatalmas fiókos szekrénybe található a hálós szita ami a finomságért felelős. A szekrény végén külön választottan érkezik a sajtárokba a liszt. Négyszer-ötször is fel viszik ( ölben )a lépcsőn és visszaöntik, attól függ milyen minőségűre kéri a gazda. Külön edénybe távozik a jól ismert korpa. Amit zsákokba téve jó tápanyag az állatoknak, no és persze a mostanság divatos egészséges ételek készítéséhez.
























Ez a szerkezetet nem csak a malomban hanem a házaknál is jól szolgált, ezzel készítették a búzadarát. A molnár elmondása szerint ég és föld az üzletben kapott és az így készített között. Az üzleti porlad, ragacsos lesz, ez nem!




Ez egy magválogató, kisebb gazdaságokban használták,az elején a nagyobb ocsú és gyommagok estek ki, majd tovább haladva a kisebb szemek, a végén a vetésre alkalmas nagy szemek maradtak. Így vigyázták, hogy a következő vetésre is egészséges jó búza teremjen.



2010. Augusztus 20-án adták át Ráckevén a Vízimalomot, most vasárnap egy kissé bágyatag időben, meglátogattam. Nyitott ajtó fogadott, belépő díj nincs!
A fotózást örömmel vették. Ez egy közösség, ill. alapítvány, elhivatott lokálpatriótákkal összefogtak és valami nagyon szép és nemes dolgot hoztak létre. Ráadásul még elhivatottan mesélnek is róla, mindenkinek aki csak betéved a malomba.
Tehát úgy gondoltam, minimum kifizetem egy múzeum belépőjét és egy fotózásért összeget, megköszönték!
kellems szép délutánom volt!

4 megjegyzés:

Ábrahám Exit Béla írta...

Az első fotót nagyon eltaláltad!

Névtelen írta...

(2.) Arra még csak-csak emlékeztem, hogy volt ez egyszer már téma (a blogban- vagy többször ?)- ami nem kritika!- (bár én nem vagyok egy "kimozdulós-fajta"- de tudom, hogy csak-csak egy "személyes" látogatás az igazi!) - [Igaz, ha sokan vannak,akkor az a "bajom",-ha senki nincs, akkor meg az... de ez egy más téma! ]
Elfelejtettem (...) hogy láttam erről a tv.-ben egy kisfilmet (?) - mintha ott említették volna, hogy egy kis zacskó lisztet is kap a látogató ? - (ill. olvastam valahol (?) - terveznék egy "kofahajó" bemutatást/elkészítést is... na, de ne legyek telhetetlen! :-)
[én !- aki pl. még az orfűi malmot sem néztem meg "belülről"- bár jártam ott. ] -
Vagy az is "jól venné ki magát" (?) - ha tudnám, hogy kb. 1990-as években/től... (?) Pécsett is volt mezőgazd.gépgyártás - és bizonyára malom "alkatrészek" is készülhettek... na, ...de kinek van minderre ideje (!) :-) :-) - Ki ne feledjem, remélem - egyúttal - a szavazást is "megejtetted!"
(vasárnap) (...)

Névtelen írta...

(3.) persze, 1900-at írtam volna...
(Magánügy : tegnap "találtam" a garázsunkban (...) egy "eredeti" - kézzel készített "szegedi papucsot!"
Jut eszembe, hogy azzal kapcsolatosan is mi mindent összeolvastam,- (vagy inkább) láttam a tv-ben !
Bocs' - ( az élet már csak ilyen ?...)- vagy nem is tudom !

kyba írta...

Exit-nek kevés volt a fény, de majd bepótolom, ha máskor nem akkor tavasszal.
@x természetesen voltam szavazni a választható nyolc helyett csak hatot jelöltem és azok közül kettő lett befutó, az egyik az új polgármester.:-)