2012. január 10., kedd

Futószalagon...

... hamisítják a képeket Kínában


A képhamisítók paradicsoma egy dél-kínai városka, ahol futószalagon állítják elő a "remekműveket".

Az alábbi diasorozatot kaptam a napokba és megnézése után felmerült egy pár kérdés bennem.

http://www.google.hu/url?sa=t&rct=j&q=dafen%2C%20a%20festm%C3%A9nyhamis%C3%ADt%C3%B3k%20v%C3%A1rosa&source=web&cd=4&ved=0CDQQFjAD&url=http%3A%2F%2Fkapu.biz%2Fkapu_files%2Ffile%2Fpps2%2FDafen_ge_hu.pps&ei=pnkMT7bNEIf_4QSd_qT4BQ&usg=AFQjCNF1VNxXqX2sgCBibxTWXtxH-h_XYA&sig2=O6q7DuiCTdel-x7LTQCrJA&cad=rja

A céget egy ötletes vállalkozó alapította Tafengben: az általa alkalmazott "művészek" a reneszánsz nagy mestereitől kezdve a XX. századi alkotókig bármilyen festményt igen pontosan lemásolnak. További részleteket innen:
http://www.delmagyar.hu/szines-hirek/futoszalagon_hamisitjak_a_kepeket_kinaban/117344/

Sokat gondolkoztam azon, miért vesznek az emberek hamisítványokat, mitől virágozhat ez az üzletág?
- nem tudják, hogy hamis tehát becsapják őket.
-nincs annyi pénzük, hogy egy eredetit megvásároljanak, de szeretnék birtokolni kivagyiságból, hencegésből, polgárpukkasztásból
-vagy az eredetit birtokolják elzárva tartják és a másolatot teszik ki közszemlére.
De vajon melyik kategóriában tartozók lehetnek többen?
Érdekes amit Párizsban tapasztaltatok, mert ellentmondásos, azt állítja a Kínai árus, hogy eredeti, de az ára meg nem tükrözi sőt alkudni is lehet belőle...

Gondolataimat megosztva világot látó családtagjaimmal, akik Párizs utcáin találkoztak már ilyen jelenséggel!

Választ és a képet mellékeltem:

"Eredetileg ezt a képet akartam küldeni. S ez lehet, hogy Rembrandtra
emlékeztet."
Válasz:
"Néha az emberek hagyják magukat becsapni, de ez azért elég ritka, a műgyűjtők egyrészt értenek is valamennyire a képekhez, másrészt egy nagyobb értékű képnél nem sajnálják a szakértő igénybevételét. (A kép értékének 1-3 %-a a szakértői díj.)
A kínai festménymásolók képeire a kereskedők azért mondják, hogy eredetiek, mert hiszen kézzel, vászonra, olajjal festik a képet. A párizsi üzletekben egészen jó olajképek voltak, Cézannok, Renoirok, de széria Párizs látképek, kis névtelen festőktől is másolatban. A nagyok másolatait azért veszik az emberek, mert állítólag jobb egy olajképet a falra akasztani, mint egy reprót. Bevallom, én is jobban szeretem az olajképeket, mint a szépen keretezett reprókat. Van gazdagodó sznob - ők veszik a jó másolatok zömét - akik kivagyiságból, feltörekvésük jeleként kiakasztanak egy Van Gogh csendéletet, s megpróbálják elhitetni a baráti körükkel, üzletfeleikkel, hogy jól megy nekik, erre is telik.
A montmartre-i kínai árus is más szint, meg a Louvre melletti hatalmas, több szintes műtárgyakat áruló régiség áruház is. Ott is kapni másolatokat, méghozzá kiváló festők által készítetteket, ahol szignózva van a násoló, s a kép keretére van csavarozva a kis réztábla: painted copy from XY (ez az eredeti kép festőjének neve) by XQ (ez a másoló művész neve) Az ár itt már borsos (3-5 ezer euró) a kép tökéletes, de valamit kötelező másként festeni. Mindent másolnak 14. századi olasz nagyokat Coreggio Madonnát láttunk és fantasztikus szép Turner-eket, ő lett a kedvenc angol festőm. Constable-vel együtt ők a legnagyobb angol romantikusok, a londoni Tate Galery és a National Galery tele van a szebbnél szebb tájképeikkel.
Mi lehet a mesteri másolatok iránti kereslet oka? Szerintem elfogytak az eredeti remekművek, sőt már a nagy festők rosszabb művei is a falakon lógnak. A nagy londoni, párizsi és new-yorki aukciós házak, de a magyarok is "áruhiánnyal" küzdenek. Ha elmész egy Virág Judit vagy Kieselbach árverésre alig van jó nagybányai vagy 20. század első fele béli neves mű, s ha van akkor kétszámjegyű millió a kikiáltási ár. (A leütési ár nemritkán 3 jegyű millióban. Egy Rippl Rónai a szemünk előtt ment fel 160 millióra. Egy gyönyörű kerti kép.) Ezt a hiányt hivatott pótolni a jó, nem a kínai,másolat, korrekten, katalogizáltan, nem átverve a vásárlót.
Az említett Louvre bazár vagy a Sotheby's eredeti képárainak kikiáltási árait időről időre figyelem, iszonyatos az áremelkedés. http://www.sothebys.com/en/auctions/2012/old-master-19th-century-european-art-n08826/overview.html

Ha behívtad, told rá a nyilat a képre, de ne nyomd le, láthatod, hogy a 19. századi 3.-4. vonalbeli ismeretlen, de eredeti képek milyen csillagászati áron indulnak. Ennek azért a tizede, ötöde a legális másolat, s látszatra, de még tüzetes vizsgálatra sincs nagy különbség a mű és a másolat között."

3 megjegyzés:

aranyos fodorka írta...

Érdekes anyagot találtál. Én még nem hallottam erről...Egyrészt meglep, hogy a világban ekkora a kereslet a festményekre, másrészt meg azt nem értem, hogy van olyan hülye, aki azt hiszi, hogy eredeti Rembrandt-ot vásárol pinka pénzért?
Azt is érdekesnek tartom - de legalább korrektnek, hogy a másolt márkás képeken ott a jelzés, hogy ki készítette a másolatot. Őszintén szólva én erről se hallottam még...

@X írta...

(Én meg valahogy túl sokat olvastam már erről. OK !- magánügyem.)
Viszont : (állítólag) ha másolatot készítenek, (pl. múzeumokban- engedéllyel! ) - pl. az eredeti kép és a másolt kép mérete nem lehet azonos !
Amit még "tudok",- (javasolják) az otthoni (saját) képeidet, ill. magadnak értékesnek hitt tárgyaidat, meg a valóban értékeseket fényképezzed le !- főbb adatait írjad fel,- stb. Lopás esetén megkönnyít(het)i a megtalálását !
Megjegyzem van egy olyan weboldal is, ami tartalmazza az ellopott műalkotásokat !
Na, igen!- legtöbben már csak akkor csinálnak valamit,amikor már megtörtént a baj !

kyba írta...

@x tökéletesen igazad van, de már ma mindent visznek...úgy hogy szinte mindenről lehet fotót készíteni. Egy héttel ezelőtt a szembe szomszédom kerítését kivágták és egy fehér pulikölyköt elvittek. A nagy kuvasz és a fekete puli még megvan.
Más...nekem a legfontosabbról a kerékpáromról van fotóm:-))), hiszen azzal közlekedem.
Szép napot mára!