2012. január 30., hétfő

Téli álom...

LinkFotó az alábbi linkről.

...maroknyi fészekben. Hétvégi erdőjáró sétámon volt szerencsém látni a magasra majdnem az ágak legszélére készített mókusfészket. Az erdész elmondása szerint öklömnyire összegömbölyödött mókus aludta téli álmát. A vörösfenyő erdő értékes fái között meghúzódó török mogyoró fák igazi éléskamra a mókusoknak.

Számomra új információ ( eddig mindig azt gondoltam, hogy odúkba húzódva töltik a telet a mókusok ) kíváncsivá tett, hogy utána nézzek a téli alvóknak. Ezt találtam:



http://www.zoldjatszohaz.hu/index.php?option=com_k2&view=item&id=118:a-t%E9li-%E1lom



"Vannak olyan állatok amelyek rengeteg élelmet halmoznak fel és álmukból néha felébrednek enni, ilyenek például a mókusfélék. A mókusokra jellemző az is hogy egy-egy felébredés alkalmával vizeletet is kibocsájtanak a szervezetükből, hogy vizeletükkel ne rontsák a fészek hőszigetelő tulajdonságait, úgymond a mókusok a téli álom idején „kijárnak WC-re”. Vannak akik teljesen hibernálódnak a kétéltűektől és hüllőktől eltérő módon úgy, hogy nem megmerevednek, hanem életfunkcióikat lecsökkentik, a nyáron felhalmozott zsírkészletüket égetik el. Ilyenek például az ürgék, hörcsögök és sünök."

4 megjegyzés:

aranyos fodorka írta...

Én is abban a hitben éltem - eddig - hogy a mókusok odvakban alszanak...
Amúgy meg ez a téli "hibernáció" tényleg különös dolog. Elgondolkodtató, hogy az állatok milyen sok mindenre képesek, amire az ember nem. (Na ja persze, fordítva is igaz...)

@X írta...

Nekem is új információ ! - mert több alkalommal voltam téli időszakban (Sikondán) szanatóriumban -és ott fel-alá "rohangásztak" a mókusok télen- hóban/hidegben. (Igaz, etettük is őket- vagy csak odajártak az ételre.) Szerintem "ketté kellene választani"- az "igazi természetes élőhelyet"- attól, ami jelenleg van ! ( lásd : pl. a baglyok,a varjak és egyéb állatok "behúzódást" a városokba.)
Természetesen "érdekes" volt a téma... (csak ahogy szokásom mondani : minden relatív!)
Én pl. "kellően unom" - (febr.02-án) az állatkertben élő medvék körében a "bohóckodást!" - de az már egy más történet.

kyba írta...

Nálunk van egy lakatlan sziget és arra évről évre pár napra ellepik a magas fákat a kormoránok más nevén kárókatonák. Egy-két napig időznek aztán felkerekednek.

szuzi írta...

De édes ez a mókus. :-)