2009. augusztus 7., péntek

Ceruza és pasztell nagymester...

Reich Károly (Balatonszemes, 1922. augusztus 8. – Budapest, 1988. január 7.): magyar grafikus
emléke előtt tiszteletem és köszönetem fejezem ki.




Micsoda madár címmel 2001-ben jelentetett meg a MÓRA kiadó egy verses kötetet, aminek illusztrációját Reich Károly grafikus művészi kincset érő hagyatékából szerkesztették.
Micsoda madárak! Sokféle. Gólya, fácán, vadkacsa, sas, sirály, fecske, búbosbanka, vörösbegy, harkály, cinke, rigó, és sokan mások. Még a borítón is kuporog egy jégmadár meg egy hosszú csõrű tukán. Egy kötetre való soha ki nem nyomtatott, gyönyörű madarakat találtam benne.
Reich Károly, mint meseillusztrátor alkotó, ábrázolásai munkám során állandóan jelen voltak. Szívesen forgattam, másoltam egyszerű vonalvezetését és megszámlálhatatlan variációit az állatvilág, mesejelenetek illusztrálására és síkbábok elkészítésénél.
Pl.: Vackor, Török császár a Kiskakas gyémánt félkrajcárja c. stb...

5 megjegyzés:

aranyos fodorka írta...

Rónay Emy és Szántó Piroska neve mellet az övére is jól emlékszem gyerekkori mesekönyveimből. Nálunk - sokat rajzoló gyerekek voltunk - divat volt hajdanában selyempapírral lefedve a képeskönyvek rajzait, kimásolni egyes figurákat, s kiszínezni. /Hogy az öltöztethetős papírbabákról már ne is szóljak !/ Gondolom ma már nem csinálnak ilyesmit a gyerekek. Még jó, ha egyáltalán könyvet vesznek a kezükbe.

@ x >>> írta...

Számtalanszor "elmondtam" : demokrácia van... (?) -és ki-ki vélekedjen úgy, ahogy azt (ő) jónak gondolja ! Bocs' + sértődés ne essék...
(Én pl. kb. 1983-óta (?) - ( vagy tudom is én...) iskolai tankönyveket és munkafüzeteket láttam ! ( "kínlódtam velük"- és próbáltam megérteni... stb.) sok egyéb mellett pl. a "Zsolnay -féle olvasást is - és "egyeteim tankönyveket" is olvastam....
Ismételten "nem védem a mundér becsületét !" - ... ne bonyolítsam!
Más : tegnap - kérdezi tőlem ( bolti eladó nő) - kölcsön tudnám-e adni Gárdonyi : Egri cs. c. könyvet. Mondom : nem ! - SOHA nem volt az a könyv "birtokomban" - majd délelőtt átvittem neki ( a regény I.fejezetét - netről kinyomtatva - kb. 50 valahány oldal...) hogy : addig, - míg megveszi a könyvet a gyermekének (ált.iskolás) - olvasgassa az I. fejezetet...
Tényleg bocs' : semmi jelentősége, hogy "könyvet vesz-e a kezébe valaki" - napjainkban.
(Kedvelt témám : ismétlésért bocs' : amikor délután közölték az óvodában (!) másnap reggelre vigyen a "gyerek" egy kis tükröt -és egy V.I.Lenin képet ! - lehetett kb. 1979- vagy 1980 ?- lényegtelen.)
Összességében : " változnak az idők"....
( Bár nem tudom, hogy hol lehetnek/vannak gyerekkori rajzaim ... (jókat mosolygok...) - amikor látom, hogy milyen papírra készültek !... ( má' akkor is hordtak haza munkahelyről ?... stb.) :-) :-) :-)
(

@x gondolta még -és írta...

(2.) Gondolom,- attól, hogy valakinek a születés,- vagy halála napja van (épp') - ám "emlékezhetünk!" - ÉN (<) valahogy - ....minél többet olvasok (= önéletrajzot/ monográfiát/ családtörténet - meg tudom is miket nem... -) - egyre "bizalmatlanabb vagyok!" - szerencsés (?) Reich Károly "története" eléggé hiányos - pl. a Wikipediában - ( melyet amúgy sem nagyon "veszek" 100%-nak) -
természetesen ez sem akart - részemről - kritika lenni !
- bocs' - de inkább csak ennyit.

kyba írta...

No, lám azért sikerült egy kicsit nosztalgiázni és az örök gyermek énünket megmutatnunk.
Igen , én is kopíroztam ( másoltam szép képeket és az öltöztető babák is nagyon kedveltek voltak.
Az óvodában még van olyan óvónő aki egyéni fejlesztésként alkalmazza a finom motorikai kézmozgás fejlesztéséhez az öltöztetőbabákkal való játszást.

kyba írta...

@x-nek dicséret az Egri csillagok-ért!