2010. május 31., hétfő

...kefires lángos, ....



Tüzek Csontos Endre

Kenyérsütés lesz - este jó anyám
elkészíti a kelesztő kovászt
s a november ködhozó hajnalán
gyúrja a tésztát s fénylő homlokát
csókolja a fáradt lámpa fénye.
Felkelek és megrakom a tüzet,
leülök a száraz venyigére
s a lobogó lángokkal üzenek...

Arcom lángol s a kemence mélyén
tűz-istenek csatája kavarog,
ma is látom - felvillan az élmény -
felbomlanak a rendezett sorok,
a csatatéren üszkös tetemek
s az élők rohannak, összecsapnak
és testüket a láng emészti meg,
haragvásukból csak hamu marad...

Nézem őket s szól anyám, elég lesz,
kikaparom az üszköt és hamut,
a tészta már nem tapad kezéhez,
elnyeli mind a forró alagút.
A kenyérvető lapátot gyorsan
húzza ki, ha helyén már a tészta
s nincs vége még, rám szól, most már hozzam,
lángos lesz a tészta maradéka.

Be jó érzés - sül a kenyér, várok,
illatával betölti a házat
s asztalon már a tejfölös lángos,
az udvarról behívom apámat
s némán eszünk, élvezzük friss ízét
óh be pompás, királyi lakoma,
a számban érzem most is, ma is még
és elfeledni nem fogom soha.

6 megjegyzés:

aranyos fodorka írta...

Kedves, hangulatos vers - nem ismertem, köszönöm.
Örülök, hogy megjavult a neted !
:-) Hiányoztál.

Ábrahám Exit Béla írta...

A mi sulinkban működik egy tankonyha, ott is készítettek kefíres lángost a szakkörösök. Itt megtekinthető a tankonyhások oldala. A receptek között a lángos receptje is szerepel (csupa egyszerű finomság, érdemes megnézni).

Névtelen írta...

Bocs' - teljesen elfelejtettem, hogy olvastam arról, hogy rossz volt a géped! Én meg már azt hittem, hogy a János Vitéz Helytörténeti Kulturális és Művészeti Napokra való felkészülés az oka a nagy hallgatásnak. (Aki nem tudná,azoknak Google)

kyba írta...

Megnéztem a Tankonyha oldalt, hát "csudajó " a legjobban a spenótosa nokedli az nálam a nyerő! Kipróbálom.

kyba írta...

Aranyos..., túl vagyok a határidős munkán és a net is működik(kop,kop)!
Azért sokat be-be kukkantottam hozzád és ahogy szokásommá vált, tőled a többi kedves blogtársakhoz.

kyba írta...

x@ jól sejted, a János Vitéz napra jún. 5-6-ra (10-16 óráig) és előtte 4-én a Péntek Esti Korzó 18-20 óráig kézműves foglalkozásokra kell készülnöm. Az időjárás viszont nem kedvez ezeknek a rendezvényeknek.

Most már esténként ezzel foglalatoskodom.