2010. január 25., hétfő

Régi paraszti kultúra...



egyik kismesterségének felidézésével ismertettem meg a Magyar kultúra napja tiszteletére rendezett játszóházban a gyermekeket, szülőket.
Ez a mesterség a nemezelés: a mai gyermekek számára ismeretlen, ha csak nem valamely szülő nem foglalkozik ilyen mesterséggel. Ezzel a nagyon jó anyaggal való találkozás még a szülőknek is újdonságot jelentett.




A tárgykészítés menete: finom puha színezett gyapjút több rétegben, szappanos kézzel gömb formára alakítjuk és mikor megfelelő keménységű akkor kis ollóval négy felé vágjuk, kinyílik mint egy virág.



A karkötőre, gyűrűre azért esett a választás, mert hamar elkészíthető játék, tárgy alakítható belőle és sokan készíthetik egyszerre ( nem mellékes , hogy a gyermek érezheti azt ,hogy együtt tevékenykedik mellette az anya, apa. Lehet ülve, állva tetszés szerint. Elég ha bemutatom a készítés technikáját és a gyerköcök ráéreznek tenyerükkel gömbölyítik, sodorják. Az önálló munkával készített tárgy mindig nagyobb megbecsülést jelent számukra.
Öröm volt látni, az apukák aktívítását, őket érdekelte a nagyobb felületű nemez elkészítése is. Elmondtam várják meg a nyári meleget, hívják meg vendégségbe a barátaikat és a vizezés-szappanozás mellett gondoskodjanak a jó jégbehűtött italokról, ne hogy kiszáradjanak, mert bizony egy nagyobb tárgy elkészítése több órát is igénybe vesz.

8 megjegyzés:

Névtelen írta...

Most csak annyit ! = elismerésem ! ( későbbi időkre tipp: pl. a batikolás ? (!) - és (szerintem) "agyagozni" is szeretnek ! - (na, de többet ilyesmikről majd máskor) -

Névtelen írta...

(sajnos, nem lehet nálad törölni!) - "Hülyeséget írtam! - dehogy batikolás ! - ( tojásfestésre gondoltam!) -

aranyos fodorka írta...

1. A batikolás is jó és érdekes játék, én sokszor "batikoltam" már véletlenül mosás közben elszíneződött pólót - nem kis sikerrel.
2. Kyba, hol szerzed be a szükséges alapanyagot ? Igaz, nem akarnék most ilyesmit készíteni, de érdekel, hogy ez egy könnyen, vagy nehezen beszerezhető ill. hogy olcsó anyag-e ? És /gondolom/ a festék az "rendes" ruhafestékel történik, ugye ?
Nagyon tetszik az ötlet - a virágok, és úgy általában az egész. Kár, hogy olyan messze vagy tőlem, meglátogatnálak egy ilyen nemezelős napodon !

kyba írta...

x@-nak valóban az agyagozásban főleg a fiúk nagyon kreatívak.
Aranyos...nak a gyapjút már színesen rendeltem meg méghozzá Pécsett cím:Gulyás Gyapjúfonó műhely
Pécs, Zsolnay Vilmos u. 62. Telefon: 06-72-213-110 és postai úton kaptam meg utánvéttel . Az tavalyi ára 1 kg fehér 3.000.-Ft a színesé 3.500.-Ft ez rengeteg. Mivel én a színesekből csak 10-10 dkg-at kértem így hozzájutottam 5 féle színhez. Ajánlom hívd őket fel telefonon a mostani árak felől. Tehát összegezve egy 1/2 kiló színes gyapjú 1.800.- ft-ba kerül, de kevesebbet is vásárolhatsz. mivel nekem a postaköltség még további 1.500.-Ft-ba kerül ,így nekem úgy éri meg, ha többet vásárolok.
Szerintem hozzád közel lehet, érdemes lehet náluk szétnézni.
A továbbiakban szívesen látlak vagy a távolból segítek a technika elsajátításában.

kyba írta...

x@-nak, nem mondtál rosszat, mert van batikolt tojás is!

Névtelen írta...

(Örömmel olvasom!- anno (30 évig) az előtt a ház előtt mentem el busszal munkába, ill. vissza. hagyján! De egy Gulyás nevű "fiúval" dolgoztam együtt, (igaz,ő kb. "tervező vagy műszaki rajzoló" (?) lehetett,- (és valamilyen kapcsolata (?) volt a "gyapjúsékkal" ?- A lényeg : ezek szerint az még mindig létezik.
Más : (pécsváradi rokonságom miatt) -valahol anyósomék közelében is van "gyapjús" - ajánlom esetleg @Aranyosf.-nak,- bár ők már a "nagy nyilvánosságnak" nem árulnak ? (Anyósom 2009-ben is kötött vastag gy.zoknikat magának és leányának.)
Aranyosf. : rendsz.olvasója vagy egy blognak,-(?) - abban volt szó a fonalak festéséről.
Aranyosf. : kb. a Mohácsi út - és a gyárvárosi templom között van,- talán a Mohácsi u.-hoz közelebb. (A templom felőli oldalon)

Névtelen írta...

(Elkerülte figyelmemet,hogy játszóház !- bizonyára vannak hozzá "szakemberek" - akkor meg én minek adjak tippeket.)
Anno - óvodába vittem be egy zsák(!) hulladék fát ( munkahelyi asztalos részlegből) meg szöget - (ők kérték)- majd több héten át... (nagyobb gyermekem) otthon megállás nélkül "szögelt"... hajót ( fürdőkádba!) -repülőt,mozdonyt és ilyesmit.
Sajnos a legtöbb ilyen játékkészítés "macerás" - vagy bizonyos mértékig "veszélyes", vagy elég sok szülői "türelem" kell(ene) hozzá.
Más : van egy régi könyvem : "Játékos tudomány" (1969 ?) - (sajnos elég sok benne a veszély , pl. hő (gyufa) kell hozzá -és ilyesmik - de abból szoktam (néha) "trükköket" bemutatni (kisebb gyerekeknek) - na, de nem bonyolítom most.
*******************************

Névtelen írta...

Na jó, egyetlen "kedvelt trükköm" -
Próbáljátok ki!
Üres sörösüveg (a "száját" -tetejét nedvesítsétek be vízzel)- rakjatok rá egy 5 Ft-ost (régi alum.pénzzel jobban működött) - majd két kezetekkel fogjátok át az üveget ( melegítés a kezetekkel) -és a pénz elkezd "ugrálni"- emelkedni. ha elengeditek az üveget, akkor megáll.
Elnevezése ennek : Igazmondó sörösüveg ( felteszel egy kérdést...és ha megmozdul a pénz, akkor igaz,- ill. megbeszélés kérdése.)
Ja! időnként az üveg tetejét újra benedvesíteni.
Jó szórakozást!