2010. január 5., kedd

Vízkereszt...január 6-án.


Magyar neve a görög Hagiasmos nevet magyarítja, míg a katolikus népek általában a Epiphania vagy háromkirályok napja elnevezések nemzeti formáját használják. Egy XI. századi egyházi forrásból tudjuk, hogy a január 6-i vízszentelést nálunk „görög módra” hajtották végre.

A vízkereszti szokások közül külföldi látogatók már a XV. században jellegzetes magyarországi jelenségnek nevezték a papság vízkereszt-napi alamizsnagyűjtését. Ezen a napon volt a házszentelés, és ilyenkor írták fel a három napkeleti király nevének kezdőbetűjét az ajtóra.

A vízkereszt vigíliáján megszentelt vizet a katolikus falvakban háromkirályok vizének nevezték, és sokféle hiedelem fűződött hozzá: meghintették a ház ajtaja előtt a földet, hogy a gonosz elkerülje a házat, gyógyítottak vele, s a kútba is öntöttek e vízből még az állatokat is megitatták.

A XVI. század óta dokumentált szokás a csillagozás és a csillagének éneklése. Egyes vidékeken a mai napig is járnak gyermekek a kirúgatható csillaggal háromkirályok képében köszönteni. A csillagéneket vagy a párbeszédes vízkereszti játékot néha leányok adják elő.*



A háromkirályok kirúgatható csillaga
inf.:Részlet a Dömötör Tekla Népszokások című gyűjteményes könyvéből
Babits Mihály: Csillag után című verse

Ülök életunt szobámban,
hideg teát kavarok…
Körülöttem fájás-félés
ködhálója kavarog.
Kikelek tikkadt helyemből,
kinyitom az ablakot
s megpillantok odakint egy
igéretes csillagot.
Ó ha most mindent itthagynék,
mennék a csillag után,
mint rég a három királyok
betlehemi éjszakán!
Gépkocsin, vagy teveháton –
olyan mindegy, hogy hogyan!
Aranyat, tömjént és mirrhát
vinnék, vinnék boldogan.
Mennék száz országon át, míg
utamat szelné a vám.
„Aranyad tilos kivinni!”
szólna ott a vámos rám.
„Tömjéned meg, ami csak van,
az mind kell, az itteni
hazai hatalmak fényét
méltón dicsőíteni.”
Százszor megállítanának, –
örülnék, ha átcsuszom:
arany nélkül, tömjén nélkül
érnék hozzád, Jézusom!
Jaj és mire odaérnék,
hova a csillag vezet,
te már függnél a kereszten
és a lábad csupa seb,
s ahelyett hogy bölcsőd köré
szórjak tömjént, aranyat,
megmaradt szegény mirrhámmal,
keserüszagu mirrhámmal,
kenném véres lábadat.

8 megjegyzés:

Névtelen írta...

(nem kritikaként írva!) - esetleg - kicsit - kiegészítve :
Aki úgy gondolja, január 10-ét is nevezheti/tarthatja Vízkeresztnek! (2010-ben az lesz vasárnap) -
Megjegyzem : én akkor tartom!- [ne má' megint én csupaszítsam le a fenyőfánkat és kelljen egyedül mindent a helyére raknom!) stb.
A GMB népi értelmezésével egyetértek, de azért van ez is ! (én is könyvben olvastam!)
A (latin) áldás formula kezdőbetűi :
Christus Mansionem Benedictat (Krisztus áldja meg e házat) - megjegyzem : ránk férne !
Házszentelés

kyba írta...

x@-nak köszönöm az ajánlott oldalt. Jó kiegészítés a mondandómhoz.

Leonard Klán [az álnevem] írta...

Itt jelentkezem Nálad, Kyba - mégpedig off line ügyben. Örömmel fedeztem fel, Hrabal könyve Neked kedvenced. Ostre sledované vlaky címen olvastam eredetileg. A film megjelenése idején Prágában éltem. Jelzem tehát, hogy pótlólag én is felveszem kedvenceim sorába. Érdekel, Neked erre volt-e különös okod..?

kyba írta...
Ezt a megjegyzést eltávolította a szerző.
kyba írta...

Nagy mozi rajongó voltam, fiatal koromba Bp.-en éltem és így többször eljutottam egy-egy jó filmre.
Az eredeti Bohumil Hrabal könyvet nem volt szerencsém olvasni, de az 1968-ban OSCAR díjas filmet most DVD-én megvásároltam magamnak. Szeretem a Csehszlovák filmeket nagyon sajátos a humoruk és visszafogott erotika jellemzi. Itt nem csak a JIRÍ MENZEL munkáira gondolok. Itt van pl.: A sőrgyári capriccó, vagy a Svejk feledhetetlen "feketehumora", fricska az ember határtalan bugyutaságára. Ezeket jó újra és újra visszanézni.

Névtelen írta...

Már megint miről maradtam le ! :-)
Csak tényközlés : B.Hrabal "minden" könyvét olvastam ( ami a könyvtárban csak létezik...) - és az említett filmeket is szeretem...( bár okát nem is értem)
Na, mondhatom... szépen összejöttünk...
Talán Hrabalról majd írok még ezt-azt... (?)

Névtelen írta...

Nem akarnám a mai (friss) témádat befolyásolni, de itt van pl. egy cikk...valamelyest kapcsolódik a Vízkereszt témához ?...
Januári álarcaink
Bocs', de hol lehet olvasni blogodban arról, hogy (esetleg) milyen könyveket olvasol/olvastál ?-
(vagy félreérteném Leo.Klán-t ?...

kyba írta...

x@-nak A blog képemnél a MAGAMRÓL rákattintasz akkor a kedvenceim közül egy párat megtalálsz ( a teljesség igénye nélkül ).
Egyébként nagyon jó az ajánlásod a vízkereszt folytatásához.Köszönöm !