2010. február 13., szombat

Akinek tanítványa volt Perugino és Leonardo da Vinci

Donatello, igazi nevén Donato di Niccolo di Betto Bárdi szül: Firenzében(1386-1466)
művészetének lényege: a művészet kifejező erejének kiterjesztése
A firenzei székesegyház, a Campanile, és az Orsanmichele faragott szobraiban fedezi fel és oldja meg először az emberi alak biztos állásának, kiegyensúlyozásának, a tagok szerves kapcsolatának fontos feladatait.
Kezdetben márványból faragja szobrait majd később bronzot és agyagot használ
A relifek összes vállfajait felhasználja egy-egy tábláján bonyolult architechtonikus háttér előtt, vagy keretben nagyszerű tömegjeleneteket ábrázol. Nagy ismerője, és tisztelője az antik művészeteknek, sok motívumot vesz át az antikvitásból, de ezeket szervesen beolvasztja képzeletének formaegyüttesébe.
a Reneszánsz szobrászról itt

A puttónak újjászületése, a reneszánsz művészetbe való bevonulása is Donatello érdeme.

Puttói nem jó nevelésű gyerekek, hanem huncut kis apróságok, akik nem törődnek a renddel, nem ismernek fegyelmet.



Palazzo Vecchio kútjának delfint tartó kedélyes puttója szintén az ő műve














A modern, korunk Puttója Katona Katalintól bronzba öntve 10x12 cm. ( Ráckeve, Városi Képtár )




















Dávid szobor

a Mediciek palotájának kútját díszítette egy ideig, bronzból készült, Dávid a filiszteusok ellen vívott sikeres győzelmet(Góliát), Donatello az aki elsőként valós testhelyzetet mutat meg bronzból, csupán egy pásztor kalap és egy lábszár védő van rajta , szépen ábrázolja a csukló nehézkes mozdulatát és a parittya követ is, teste egyszerű profilja szép és finoman ábrázolt haj fürtök.
A szobrászat majdnem minden ágát művelte. Az igazi reneszánsz szobrászművész típusa volt, aki kutatta és tanulmányozta az emberi alak természethű ábrázolásmódját. Ennek a törekvéseinek a példája a fent bemutatott Dávid szobra (1430-as évek, az első szobor volt a Római Birodalom bukása óta, ami közszemléletre kitett meztelen alakot ábrázolt, ami a reneszánsz újításainak újabb lépcsőfokát jelentette) – virágos kalapban, mint egy paraszt fiú, kontraposzt pozícióban áll, a zene szimbólumává válik, ő az ésszel és csellel megmentő.

4 megjegyzés:

Névtelen írta...

(Hogy mikkel tudod meglepni az olvasót !...) - "megakadt szemem" a Bárdi néven (?) - ismerősöm :
dr.Bárdi László
(vagy 10 éves "iromány")
Ha nevét hallanád, (vannak könyvei) - és filmjeit mutatta anno a Duna Tv.
Fájdalmam (?) - anno leírta nevem kínai írásjelekkel - de elkallódott! ) :-)
Esetleg még ezt :
Munkássága
********************************
A ráckevei puttóra meg vigyázni!!!

Névtelen írta...

Talán itt

Névtelen írta...

Bocs', ne kínlódj vele,- nem sikerült.

Ábrahám Exit Béla írta...

Egy apróság ugrott be Da Vinciről:
A Mona Lisát először fehérrel, majd barnás feketével festette meg. Ezt követően sok rétegben felhígított olajfestékkel érte el a sejtelmes hatást.