2010. február 10., szerda

Táncház és játszóházak a nosztalgiát...

érzőknek a tudatában fogalmazódott meg az 1985-ös években. Megvalósításáért sok néprajzkutató, népművelő kötelezte el magát.Közösségformáló erejét az elidegenedést próbálta a régmúlt paraszti közösségek szokásainak felidézésével hátráltatni.
Elsőként Sebő Ferenc aki a népzene erejével ismert költők verseit mint Weöres Sándor, József Attila, Vörösmarty stb...hangszerelte és előadta.
Részese voltam én is. Elengedhetetlennek éreztem, hogy óvodapedagógusi munkámhoz ne ismerjem meg a paraszti kultúra szokásait, mesterségeit. A BMK ( budapesti műv.ház ) szervezésében két évig részese voltam és játszóház vezetésre alkalmasnak találtattam. Nagyon hasznos jó felkészítést kaptam Petrás Anna (elméleti néphagyományok, szokások, művészettörténet) Tóth Béla (népdal, népzene )Székely Éva ( tárgy készítés: gyöngyfűzés, szövés-fonás, agyagozás, textilfestés, batikolás, nemezelés, kosárfonás stb..)


Sebő Ferenc (Szekszárd, 1947. február 10. –) énekes, gitáros, tekerőlantos, dalszerző, népzenekutató és építészmérnök, a hazai hangszeres népzenei és táncházmozgalom egyik elindítója, a Sebő Együttes vezetője.Folyt.:itt

Mióta Sebő Ferenc előadásában hallottam József Attila ALTATÓ című versét, szívesen énekeltem én is az óvodás gyermekeknek a délutáni elalvás előtt. Nagyon jó levezetés volt a mesehallgatás után.



Az alábbi felvétel 2008-ban Sebő Ferenc születésnapi koncertjén készült
Sebestyén Márta, Bognár Szilvia, Palya Bea - énekesek közreműködésével.
József Attila Rejtelmek c. verse


4 megjegyzés:

Névtelen írta...

(Ebben sem vagyok "szakember" vagy hozzáértő. Igaz,én inkább "Ifjúsági Klub" és ehhez hasonlók vezetésére lettem "kiképezve. stb.)
Viszont a téma azért is jó,- (esetemben9 ráirányította a figyelmet az élet e területére is. (?) - (meg is lepődtem!)
Pécsi táncház
(Miközben az online újság majd' minden "buliról" közöl fotót- stb.)
Találtam egy régebbi(?) írást is ?
Googleba írva : A teremtő évtized
(Götz Eszter:A hagyomány tagadása a divat)-

aranyos fodorka írta...

Nekem valahogy kimaradtak az életemből a közösségi programok. Már felnőttként, a szocbrigádos időkben éltem meg, hogy milyen az, a brigáddal közösen ide-vagy oda elmenni. Örök életemben meglehetősen "magányos farkas" típus voltam.... Volt /van/ is belőle problémám gyakran.

Névtelen írta...

Ha nem is teljesen a témához kapcsolódik : ( de l.d. benne a gyerekeket)
Mohács/2010

Névtelen írta...

(Bár nem óvodások lesznek a képeken ) Esetleg még ezt :
Talán még nincs minden elveszve?
(Lásd még : tornacipőt (!) némelyik gyerek lábán...)