2010. február 3., szerda

Rekviem 13 db nyírfáért....

ami a szomszédos telken végig volt ültetve az erdőig. Az élet már csak ilyen!
Új gazda, új tervek! Tavalyi évben 4 db fának kellett megadnia magát, most szombaton megint négynek, maradt 5 db s mindezt engedéllyel. Nem sokáig, mert már megcsonkolták a maradékot is .Tudom sokan azt mondják, a saját telkén belül joga van a fákat kivágni,ha ültet helyette másikat, kell frissíteni, lehet hivatkozni a levélsöprés kellemetlenségére, az allergiára.
Fájlalom és siratom...




ALEKSZEJ TOLSZTOJ

Nyírfa törzsét éles balta megsebezte,
hullt ezüstös kérgén könnye leperegve.
Könnyeid ne hullasd, nyírfa, sose búsulj,
nem halálos seb, meglásd, hamar bebógyul!
Lombruhád felöltöd, szép leszel a nyárra...
Csak beteg szívünk nem lelhet gyógyulásra!
/Ford.: Takács Zsuzsa/

Radó Dezsõ: A fák környezeti haszna
Oxigéntermelés. A szén-dioxid feldolgozása

E két szolgáltatás, egyidejûleg az asszimilációs folyamat során keletkezik. A szén-dioxid és víz felhasználásával, fényenergia segítségével növényt gyarapító cukorvegyület és oxigén képzõdik. Éjszaka a folyamat fordított: oxigént fogyaszt és széndioxidot bocsájt ki. Számítások szerint egy lombköbméter asszimiláló felület egy évben, a vegetációs idõszakban 650 gramm oxigént termel és 590 gramm szén-dioxidot dolgoz fel (1 lombköbméter átlag 4 m2 asszimiláló felületnek felel meg).

A közfigyelem általában a fák oxigéntermelõ képességére irányul. Ennél azonban nagyobb szerepet játszik a szén-dioxidot feldolgozó képesség.

Közismert probléma az üvegházhatás, amely a szén-dioxid feldúsulását és emiatt a globális éghajlat változását okozza. A növényzet csökkenõ CO2 feldolgozó kapacitása áll szemben az égési folyamatok rohamos CO2 növelõ hatásával. (Egy 50 éves fa 50 kg oxigént termel és 68,75 kg CO2-t dolgoz fel egy vegetációs idõszakban.)
további inf.itt



Reggelente a felkelő nap simogatta lombjait, és csalogatta énekszóra a megpihenő énekes madarakat.



A délutáni, alkonyati nap aranyfénye tette érdekessé, varázslatossá.



A megcsonkított fasor esti látványa is sejtelmes, apró leveleinek rezdülése susogó halk nyugalmat árasztó érzést keltett. Megnyugtató volt esténként, a teraszon ülve érezni a természet részévé válni.

Az erdő fohásza
Vándor!Ki elhaladsz mellettem,
Ne emelj rám kezet!
Én vagyok
Tűzhelyed melege hideg téli éjszakákon.
Én vagyok
Tornácod barátságos fedele,melynek
Árnyékába menekülsz a tűző nap elkől,
És gyümölcsöm oltja szomjadat.
Én vagyok
A gerenda,mely házadat tarja.
Én vagyok
Asztalod lapja.
Én vagyok
Az ágy,amelybe fekszel,
A deszka,amelyből csónakod építed.
Én vagyok
Házad ajtaja,bölcsőd fája,koporsód fedele.
Vándor!
Ki elmégy mellettem,hallgasd meg kérésem:
Ne bánts!

4 megjegyzés:

Névtelen írta...

Együttérzésem ! Pontosan (!) nem tudok hozzászólni ! ( helyi rendeleteket nem ismerem... a fák védelmét is tartalmazó (?) valamilyen új törvényt is kellően elfelejtettem- stb.)
Nem kell mindent elhinni, de
Ki tudja, igaz-e ?
(remélve, hogy működik)

Névtelen írta...

Ki tudja, igaz-e ?

aranyos fodorka írta...

Én is sajnálok minden kivágott fát - még akkor is, ha tudom, hogy bizonyos időnként az erdőket "fiatalítani" kell.
De a környezetemben lévőket, melyekhez - mint Neked is - külön érzelmek fűznek, azokat sajnálom a legjobban. Pár napja vettem én is észre, hogy a balokányi tónál /ez ugyan csak egy mesterséges, elhanygolt, de ismert és tán kedvelt tavacska itt Pécsett/ kivágták azt a hatalmas, gyönyörűséges, öreg fát, amiről még tavaly tavasszal - Lilivel arrafelé sétálva - csodálatos fotókat készítettem. Valami különleges fa volt, sehol máshol nem tudok hasonlóról a város parkjaiban.
Most azért szurkolok - nem is kicsit - hogy a többi, hasonló korú, szépséges és teljesen ártalmatlan fa ne essen a park felújításának ádozatául.

Névtelen írta...

(Elég nagy a "szakirodalma" a nyírfának is...olvasom (1892-ből!) a nyírfa alatt a talaj elsatnyul... közbeelegyítés javasolt - (vegyesen ültetni ?) - és ilyesmik. Állítólag 25-30 év után tanácsos "kiszedni" ?- viszont elég könnyen szaporítható ?- (lepjed meg a szomszédodat !-és ültess a ti területetekre... hadd örüljön! ) -