2010. április 14., szerda

Virtuális komatálküldés...

egy kicsit megkésve. Küldöm az egyik belevalóját, már mint a mákos-almás lepényt. hiányzik a tál ( képzelőerőtökre bízom ), belőle egy kis itóka, tojás és mellé a fiatal lányka aki adja!



A húsvétra következő fehérvasárnapon volt szokásos a komatálküldés. Ezt a szokást főként fiatal lányok gyakorolták, de előfordult az is, hogy leány fiúnak, vagy fiúk egymásnak küldték. A komatálat küldők egymást testvérré fogadták, sírig tartó barátságot kötöttek, s ezután magázták és komának, a lányok pedig mátkának nevezték egymást.
A komatál tartalma tájanként változott, de nem hiányzott belőle a húsvéti tojás, kalács, kis üveg ital. Az ajándékot kapó kivett a tálból egy húsvéti tojást, s helyette két másikat rakott a tálba cserébe; más helyeken az egész tálat elvette, s helyébe egy másik tálat küldött. A komatál átadása énekelt, mondott köszöntő kíséretében történt.
Fogadjátok szerettetel:
Komatálat hoztam,
Meg is aranyoztam.
Koma küdte komának,
Ha nem veszi magának,
Küldje vissza komának!

Amin elcsodálkoztam, úgy tudtam, mátkának a jegyben járók hívták egymást. Megint tanultam...
Ezt a közösség teremtő népszokást még a fiatal gyermekágyas asszonyok látogatásánál is alkalmazták.

inf:
itt

6 megjegyzés:

Névtelen írta...

Megérne ez a téma egy alaposabb vizsgálatot ! :-) -ha lenne több időm... :-) (pl. miért nem mátkatál ?- stb.) na, OK!- ami azt illeti eddig én sem tudtam mindezt.
Mátkák a tálakkal (ha működik!)- ráadásul D-él-Dunántúli a történet !)
Ha jól értem a hírt, akkor igaz !
Ráckeve Gratulálok ! - és csak így tovább! ( ne akarjatok "főváros" lenni !- stb.)

Névtelen írta...

Bocs'- talán így !
Ráckeve

kyba írta...

@x Köszönöm a linket a mátkaságról és Ráckevéről.

aranyos fodorka írta...

Ráckeve kitüntetéséhez én is gratulálok. Csak vigyázzatok, ne szaporodjatok nagyon, mert egyszer még utolér benneteket az EKF és akkor ti is kő-sivataggá váltok, mint Pécs.
Ezt a komatálas dolgot én sem ismertem - városban szerintem ez régebben se volt szokás.

Névtelen írta...

OK !- ( miért "mutassam jobbnak magam annál, ami...) Kedvelt mondásom ez is :
["nem kell köszönni!"] - és az ilyesmiket "írjad a többi közé!" :-)
Valóságszámítás (?) vagy valamilyen matematikai "szabályok" alapján (?) - a dolgok "kiegyenlítődnek!" (?) - úgy legyen !
(Ill. van még olyasmi is, (?) "hogy mindenért - egyszer (majd) "benyújtják a számlát ! ?" -
Na, OK!
Jöhet(ne) az újabb téma ! :-) :-)

Unknown írta...

Hűha, folyik a nyálam!