2009. május 20., szerda

Kati a székről le ne mássz!!!!

Elmondhatom, pályafutásom alatt számtalanszor volt arra példa, ha Orbán Ottó "katis" verseiből idéztem, mosolygásba vagy nevetésbe fulladt a vége. Mindig eszembe jut egy-egy sikertelen leves kimerés, ( nagycsoportosok már önállóan birkóznak az ilyen feladattal )a Kossuth rádió Budapest kiöntöttük a levest.... Sokat segített a humor nevelői megoldásokban. Nem szívesen alkalmaztam az elmarasztalást.

Orbán Ottó (Budapest, 1936. május 20. - Szigliget, 2002. május 26.) költő, műfordító, esszéista.

„Életem hatvankettedik évébe
fojt engemet a jó sorsom tévébe,
nem takarít be régi rakott csűrébe,
vet helyette dögkeselyűk csőrébe.”

– Magára igazítja Arany János négy sorát
Élete
Kisgyermekként veszítette el édesapját a II. világháború legvégén (1945-ben 9 éves volt). 1945 után félárvaként a Sztehlo Gábor vezette Gaudiopolis-Örömvárosban nevelkedett. Érettségi vizsgát 1954-ben tett, majd többszöri próbálkozást követően 1956-ban vették fel az ELTE Bölcsészettudományi Karának magyar–könyvtár szakára. Betegsége miatt csak 3 szemesztert végzett el, 1958-ban kórházba került, s később már nem folytatta tanulmányait, diplomát nem szerzett. Ettől kezdve szabadfoglalkozású író.



Idézve a mora.hu oldalról
„Kossuth Rádió, Budapest, kiöntöttük a levest. Árvíz, ár-leves, végre valami érdekes.” Orbán Ottó fanyar humorával nézi, figyeli kislányát, aki, mint a ringlispíl, forog-pörög, aki üldögél az ágyban, és leltárt készít: „Apája, anyája, kutyája, macskája, gyerekje…” A játékos versekben népi és városi rímek felelgetnek egymásra. A természet és mindennapi életünk képei hol gyermeki, hol groteszk nyelvi fordulatokban jelennek meg. De a világ nemcsak mulatságos gyerekdolgok sorozata, hanem megható is, érzelmes is. „Álom-öbölben, bárkában, fekszik a Kati az ágyában, húzza az evezőt álmában.” A sajátos lírai világ tréfás hangja finom, érzékeny meglátásokat, mély gyerekszeretetet rejt. S a kettőből ötvöződik a kötet stílusa, amely a gyereket képeivel, képtelenségeivel, rímötleteivel ragadja meg. Bálint Endre gyerekrajzra emlékeztető, ezer ötlettől sziporkázó illusztrációi teszik még vidámabbá ezt az elragadó kis verseskötetet.

4 megjegyzés:

aranyosfodorka írta...

Köszönöm azt a postot.Bevallom nem sokat tudtam róla. Jó, hogy ilyen - tán kevésbé ismert - emberekről is írsz !

@x írta...

Köztudott (?) rólam - ismerőseim körében - nincs az a vers, amitől engem oly' "érzések töltenének el" - mint másokat ? -OK ! - ( Volt idő,amikor ilyesmin is "törtem fejem"- lehet, hogy (anno) ált. iskola (?)- megutáltatták velem a "kötelező megtanulni" és/vagy "osztály előtt elszavalni" stb. "versszeretetet". (?) - Vagy : minél többet olvastam, - megtudtam - igen gyakran (?) - nem is tudjuk (olvasók) hogy egy-egy vers megírására tkp. mi is késztette az írót ! - ( napjainkban valami ilyesmit hallok (tv.) a magyar "zenészektől" is ! - [-aki tudja nézni valamelyik csatornán a "nagyjaink" visszaemlékezéseit. - ] - ( Természetesen megint ne legyen igaz ! - épp' áprilisban (?) - olvastam Ady verseiről (?) - és "alaposan meglepett" amikor megtudtam egy-egy versének keletkezését "kiváltó okát."
*********************************
Na, de nem ilyesmiket terveztem volna írni,- ( nem dicséret!-tényközlés !- persze,hogy jó ilyesmiket is olvasgatni. [Bár a "polihisztorok kora lejárt"... minek mindent tudni ?- ] - Tényközlés : Jelenleg olvasom : (nem szépirodalom!) > kb. Breuer Marcell /Elvek és eredmények c. könyv (?) - Pannonia Könyvek / 2008 (?) - 174.old./2800 Ft (könyvtárból)
Tkp. csak azért írtam (?) - mert "Kati a SZÉKRŐL (!) le ne mássz!!!"- ról jutott eszembe...
********************************

(2)@x írta...

Kis pontosítás :
(aki hozzá tud jutni könyvtárból)
Péter I.Zoltán : Ady és Csinszka - egy másik szerelem története. [ Noran Kiadó/ 2008./ 417 old. 3499 Ft. ]
***********************************
Ismerjem el (?) - Breuer Marcell (1902-1981) csak-csak Pécsett született (...) - ill. nálam meglehetősen "bejön" a bauhaus... ( bár igyekszem azt sem "nagydobra verni". )

kyba írta...

Köszönöm az említést Breuer Marcell-ról. A bauhaus stílusról az építészetben keveset tudtam. Ismertem pl.: a 60 évek cső vázas bútorait az egyszerű funkcionál tárgyakat.