2009. július 6., hétfő

Nemezelés = vizezés..., szappanozás...gyúrás...

Van egy zsák gyapjúm! Pécsről a Gulyás Műhelyből rendeltem. Tapasztalatom : gyermeknek, felnőttnek nagyszerű érzés találkozni ezzel az elfeledett ősrégi természetes anyaggal ( birka gyapjú ), hát ha még valami tárgyat is készíthetünk belőle. Nem kell más hozzá, egy szappan, víz, és egy maroknyi gyapjú, no meg egy kis kézi erő ami kiformázza, kigömbölyíti a labdát.

Gyúrjuk,gyúrjuk, gömbölyítjünk...

A végén felhősre széthúzott színeket rakunk rá, szappanos kézzel rásimogatjuk, ha elég kemény, összetömörített akkor hideg vízben kimossuk kinyomkodjuk.
A földről elpattan, akkor tudod jól dolgoztál!


Virágos nemez kép: kirakod felhősre húzott gyapjú színekkel az eltervezett mintát

Befeded egyszínű fehérrel elöszőr függőlegesen...

Majd vízszintesen, váltakozva öt réteget.

Kezed alaposan beszappanozva végig csurgatod, átáztatod a tetejét...

Majd, gyúrod, gyúrod, gyúrod, megfordítod ismét...

Hideg vizes kimosás, szárítás

Itt a véderedmény, jól elfáradtam, de megérte.

Sk.fotó
A szakirodalma megtalálható a nemez.hu oldalon

3 megjegyzés:

aranyosfodorka írta...

Még sosem próbátam, de komolyan mondom kedvet kaptam tőled ! Nagyon ügyes vagy. Unokád besegített, vagy csak egyedül játszottál ? :-)

@ x >>> írta...

(Személyes "érintettség" ?- vagy mi....miatt) anno - jó régen - együtt dolgoztam "egy" Gulyással, kinek volt valami köze,az általad említetthez,- de ez lényegtelen. (majd kikeresem, hol lehet napjainkban a te Gulyásod.)
Viszont, én meg Pécsváradon is tudok/tudtam - valamilyen "gyapjúst" - mert vagy 35 év alatt (...) annyi mindent "csináltattak ott" "családom nőtagjai"... kár - vagy szerencse !- különösebben nem figyeltem oda. (amikor erről beszéltek) -
Na, de attól még jó téma.... :-) :-)

@ x >>> írta...

Kimaradt : az ÉN - elfeledett - ősrégi ,elfelejtett érzéseim :
1968-1970 között (több alkalommal) a honvédség birkáit hol oltásra (körömfájás ellen) hol nyírásra "odatalicskázni" - ahová kellett!
Ez kb. = valahogy, ügyesen a birka fülét (?) szarvát megfogni (egy kézzel) - majd egyik hátsó lábát felemelni (másik kézzel) - és elkezdeni tolni... mint egy talicskát... egy irányba. !
Na, a többit ne nagyon tudjátok meg !
Bent az akolban ! (kb. bokáig a trágyában... (alomban- stb.) -
Hát... akkor már maradnék a htb.vattánál.... :-) :-)
Nem panaszkodás volt ! Tényközlés ! :-)