2009. szeptember 1., kedd

Hamza D. Ákos a filozófikus ihletésű festő...

Hamza D. Ákos (Hamza Dezső Ákos)
Hódmezővásárhely, 1903 - 1993, Jászberény

Ködös reggel - Sao Paulo, 1962.

Festő, szobrász, filmrendező. A budapesti Képzőművészeti Főiskolán festészetet Csók
Istvántól, szobrászatot Kisfaludi Strobl Zsigmondtól tanult. 1926-ban állami ösztöndíjjal Párizsba utazott. Első önálló kiállítását 1929-ben rendezte Párizsban. Párizsban kezdett el foglalkozni a filmrendezéssel, René Clair munkatársa lett. 1939-ben hazatért, filmrendezéssel és festészettel foglalkozott. 1946-tól munkásságát ismét külföldön, Rómában, majd Brazíliában folytatta filmrendezőként és festőként. Elnyerte a Brazil Képzőművészek
Szövetségének aranyérmét is. Utolsó brazíliai kiállítását 1987-ben rendezte. 1972-től visszatért Európa kiállítótermeibe is, Bécsben, Párizsban, Münchenben, Torinóban volt kiállítása.
1989-ben telepedett le nejével, Lehel Mária iparművésszel Jászberényben. Közel
kétszáz alkotását Jászberény városának adományozta. A művek állandó kiállításon a
jászberényi Hamza-házban láthatók.

Hamza D. Ákos életútja és művészeti tevékenysége eltér a megszokottól. A 90 éves korában elhunyt művész hosszú élete során többször megélt történelmi sorsfordulókat, háborús eseményeket, ideológiák összecsapását.

Művészeti tevékenysége két nagy területen bontakozott ki, noha környezete szinte polihisztorként emlegette. A képzőművészet és a filmrendezés mellett újságíróként, politikusként, szakszervezeti alapítóként, filmvállalat tulajdonosként is dolgozott, de tevékenységeit mindvégig áthatotta mélyen humanista gondolkodásmódja.

A filmművészetet - mely átmenetileg elhódította a képzőművészettől - René Clair mellett, Párizsban tanulta. Igazi hasznosítására azonban Magyarországon került sor a magyar hangosfilmgyártás hőskorában. Kiváló színészekkel dolgozott, s nem csak itthon, de külföldön is nagy sikerrel rendezett. Brazíliába is emiatt települt ki, ám gazdasági okok miatt nem forgathatott filmeket.

Ekkor tért vissza eredeti "mesterségéhez", a festészethez. Bár a Képzőművészeti Főiskolán Csók István, Vaszary János és Kisfaludy-Stróbl Zsigmond keze alatt tanult, hatásuk csak igen áttételesen érezhető festményein és szobrain, melyek az Ecole de Paris avangard törekvéseivel mutatnak rokonságot. Képzőművészetének kiteljesedése során Hamza egy intellektuális, filozófikus ihletésű festészetet hozott létre, ugyanakkor művein tetten érhetjük érzelmeit, előadásmódjának líraiságát.

Nincsenek megjegyzések: