2009. szeptember 14., hétfő

Szerb ortodox templom ...

Ráckevén. Az előző blogomba elhelyezett fotó sárguló vadgesztenye fája is a templomkertbe készült. Most egy kis ismertető Magyarország egyik legszebb és egyedülálló templomáról...

A Boldogasszony tiszteletére szentelt templom 1487-ben épült gótikus stílusban. A két oldalkápolna a XVI. század elejéről való, amint a felül barokk (1758-ra befejezett), különálló harangtorony alsó része is. A falakat mindenütt freskók borítják.

sk.fotó

A templombelsőt gótikus hálóboltozat fedi. Korábbi festése felett a ma látható réteg 1765 és 1771-ből való. A bizánci hatású festés pontos ikonográfiai programot követett. A déli hajófalon Jézus születése, az északin Krisztus szenvedése kísérhető nyomon. A szentélyt a feltámadó és mennybeszálló Krisztus díszíti. Nyugati falán a világ feletti ítélkezés jeleneteit láthatjuk.

A Szent Kozma és Damján kápolnában a freskók Mária megkoronázását és a gyermek Krisztust ábrázolják. A Keresztelő Szent János kápolna falát Krisztus életének jelenetei és szentek alakja díszítik. A szentélyt a hívektől elválasztó ikonosztáz rokokó fafaragásával és ikonjaival a XVIII. században készült. A Mária trónus, az úrkoporsó illetve a többi berendezés is 1770 körül készült.

sk.fotó

sk.fotó

sk.fotó

sk.fotó

sk.fotó

Ráckeve, Nagyboldogasszony-(szerb ortodox) templom

4 megjegyzés:

Névtelen írta...

Kösz' ! - [ remélve, hogy másokat is érdekel(t) - nem csak engem. Hosszú történet, de van bizonyos vonzódásom a szerb (?) görögkatolikus (?) templomokhoz. ] - gondolom, a neten megtalálható a pécsi is és a szegedit is ajánlom annak, ki nem ismerné.
Más: (bocs,hogy itt említem)- akit érdekel :
Astellas díj az orvosi hivatás megbecsüléséért!
(Én pl. tavaly is javasoltam- (orvosomat fel is keresték - stb.) - igaz, nem nyert. :-) :-)

Névtelen írta...

(Aki tudja az alábbiakat, annak jó, kit nem érdekelne,attól bocs'.) Akit görög katolikus-ra kereszteltek, az egyúttal bérmálás is ! Érdemes eltenni a keresztlevelet !- mert egy (pappal történő) temetéshez szükség lesz még rá... Bár halni nem készülök... (gondolva majd az ügyeket intéző szeretteimre...) - beszereztem keresztlevelemet+bérmálás -ról az "igazolásokat". Nem árt ha a többi "irat" is egy helyen van... ( pl. sehol nem találom a házasságkötésről az akvi.kivonatot... kénytelen leszek (önkormányzatnál) csináltatni... :-) -
Jók a képek ! - főleg az utolsó kettő!- nekem nem sikerül (templomban) még vakuval sem -

aranyos fodorka írta...

Örülök ennek a bejegyzésednek ! Én is szeretem a görögkatolikus templomokat, sok szentképükkel, a szertartásaikat a füstölőkkel és a folytonos felállás-leüléssel. Karácsonykor én mindig a vásorunkban lévő templomukba megyek. Egyébként a gyulai templom is nagyon szép. /...volt 35 éve - amikor én láttam/

Gabor írta...

Elnézést, önök a görög-keletiekről beszélnek, ugye ? A címében is az áll, hogy "szerb ortodox templom" ami magyarul szerb görög-keleti templomot jelent. A görög-katolikus az teljesen más...