2009. október 7., szerda

Énekeljünk lá-lá-lá, dúdolgassunk du-du-du...

nevetgéljünk ha-ha-ha, sírdogáljunk hüp-hüp-hüp, kotkodáljunk kot-kot-kot, kalapáljunk kop-kop-kop...stb
Nagyjából leegyszerűsítve így telnek a kisgyermekekkel foglalkozó felnőttek napjai. Tehát minél játékosabban. Ahhoz, hogy ezt megtehesse, mindent a tanult felnőtt tudásából és otthonról hozott örökségéből kell merítenie. A hozzátanulás segíti az idők folyamán kialakult személyiségét, érzékenységét, empátiáját, hogy alkalmas legyen erre a feladatra. Fontos, a játékos énekléshez a nyitottság, a humor, az állandó visszatekintés népdalainkhoz.

Valahogy, így vélekedtem amikor kutakodásaim során eljutottam az alábbi Virágszedők című dalhoz. Eszembe juttatta ' 1986-ban az óvodapedagógus alkalmassági vizsgát, ahol az ének és hallás utáni dallam felismerést volt a feladat. A dallamot zongorán játszotta a tanár és utána kellett dúdolni. Ahogy az akkordok elhallgattak, én kezdtem szöveggel énekelni, életemben nem éreztem azt a leírhatatlan érzést, ahogy a próbateremben visszahallottam a saját hangom. Felemelő volt! Énekkel nem is volt nagyobb problémám, inkább a hangszeres kísérleteimmel mint Pl.: sylofon, furulya... Szorgalom és idő, amiből kevés volt.

Íme egy gyönyörű változat amit kedvelt előadóm Sebestyén Márta énekel a Nemzetközi Modern Néptáncverseny és Gála 2008-ban




Filmek

3 megjegyzés:

Névtelen írta...

Ha "szakember" nem is vagyok... van vagy 2 fő családunkban, aki (valamilyen) "óvónői" - végzettségű. "Kisebbik" épp' Franciaországban tanul -de a magyar "diplomamunkáját" (?) elküldte nekem "elolvasásra" !- naná, hogy alaposan "kiveséztem!" :-) :-) (Innen a vélekedésem, hogy ezt-azt tudok (?) arról, hogy mit/hogy' kell(ene) "csinálni" a bölcsődében/óvodában.
(Ki ne feledjem : egyik "családtagunk" eléggé "ideges", amikor Dadus-nak szólítom... :-) :-)

Névtelen írta...

( Csak pár hónapig jártam óvodába - (lehetett 1953)- mert kellett pár hónapig (?) - az I.ált.isk. előtt "közösségbe járnom." OK ! -
Egy biztos : vagyok 62... még mindig "élvezetesen" el tudom mesélni a "babzsákkal" való játszadozásokat... meg valami "közösségi éneklést" ?- amit persze én nem tudtam! - (aztán mindig "megszívtam" ?- kigúnyoltak ?- stb.) Érdekes (?) - mi mindent megőriz az emlékezet ? (...) - és/vagy mekkora felelősségük a pedagógusoknak ? (...)

Névtelen írta...

(Időm rövidsége miatt már csak annyit - pontatlanul : van a tv.híradós....D.Tóth Kriszta - és leánya Lola (?) - kiről írogat a Nők lapjában (stb.) - egy régebbi írása : pl. az angolul (is) beszélő gyerekek az állat utánzó hangokat (?) egészen másképp' mondják. ( most nem emlékszem) kb. disznó : röf-röf helyet oink-oink ?- és több ehhez hasonló van.
(Majd máskor - bővebben) - boltba indulok...)