2009. október 28., szerda

"Lélekben hatéves szeretnék lenni..."

mondja: Kormos István:
(részlet)

– Nem emlékszem, hogy gyerekkoromban úgynevezett gyerekköltészetet olvastam volna; a János vitéz és a Toldi voltak kedvenc olvasmányaim, Petőfi és Arany ezeket nem gyerekeknek írta. Később persze megtudtam, hogy a magyar költészet nem fogadja be az úgynevezett gyerekverset, alacsonyabb színvonala miatt. Az elmúlt húsz-harminc évben azért valamiféle jó fordulat következett be, hiszen jelentős nagy költőink írnak gyerekeknek.
– Önnek van konkrét mércéje a magyar lírában?
– Azt hiszem, hogy amit én gyerekköltészet címén műveltem az elmúlt húsz évben, az az Arany Lacinak című Petőfi-versből indult ki. Versben írom a meséimet, de gyerekverset alig írtam, és a legismertebb könyvem, a Vackor is az Arany Laci formajegyeit viseli. Ha én ma gyerekköltészetről hallok, természetesen Weöres Sándor jut az eszembe. Nem tudják a mai gyerekek, milyen szerencséjük van… Ő nemcsak költője, de zeneszerzője, térképírója, s egyáltalán mindenese a magyar irodalomnak.
Kormos István


Vackor búcsúzik az óvodától, és iskolába megy
(részlet)
Hol
volt,
hol nem,
messze, messze,
volt egy boglyos,
lompos,
loncsos
és bozontos,
Vackor nevű
kicsi medve,
nem is medve,
csak egy apró,
lompos,
loncsos
és bozontos,
piszén pisze kölyökmackó.
Még most is a fülembe cseng Márkus László hangja, ahogy az esti TV mesében mesél Vackorról "...Hej óvoda, óvoda ki a csuda jár oda!..." vagy "... fára mászni volna jó..."

3 megjegyzés:

Unknown írta...

Jaj, de szerettem őket! :D

Névtelen írta...

(Gondolom (...) neked ne mondjam - (nagy "szakirodalma van") - hogy' miért kényszerültek "jelenős íróink" (?) meséket írni, vagy műfordítást végezni,- stb. Akár a Rákosi-idők... vagy máskor is.)Ismerjem el !- Kormos Istvánról nem hallottam,- de igyekszem pótolni ! - (= mikor született, családi háttér...és egyebek.) - (Jó téma !... bár épp' a rajzfilmekről gondoltam volna írni ! (?) - de sebaj.) [ esetleg - türelem... ] -

Névtelen írta...

( Kb. 12-13 percet "adtam magamnak" - és aztán OFF!) - (Kormos I. "életrajzát?"- elolvastam - no comment! - "jelesebb" (?9 "művészeinkről" a magam véleményét már megírtam. (Függetlenül pl. Czeizeltől..és sok mástól.)
Plagizálás : " Minden megváltozott a megítélésben!" - (olvasom egy cikkben) - ahol épp' a téma : okt.28-a = az Animáció Világnapja [ mellesleg cikk címe : Utazás a Holdba - ]
Ami "érdekesebb" =
Büntetőmese-Tom és Jerry morális kérdései
(Bár nagy "szakirodalma van" pl. az Andersen meséknek -és egyebeknek is ! ( Bár... magam is némelyiken "nőttem fel ?"- )
Nem tudom,- és nem is kívánom (!) hogy nektek is ilyen gondolataitok legyenek ! ( én sem így születtem... sokat olvastam...)
Pl. Tanár-Tanítóképző Főiskolák -Elemzések a gyermek és ifjúsági irodalom köréből [Regények,Meseregények - a "leghíresebbek"... ne soroljam ) (1984) - írta Bognár Tas (egységes jegyzet /kézirat) - Talán ezért (is) - dehogy fogom Kormos István "gondolatait" "maradéktalanul befogadni!" -
Persze , jó kérdés : Hány éves korában mondhatta azt, hogy : "Lélekben hartéves szeretnék lenni " (?) -
Természetesen ezzel sem akartam volna senkit sem megbántani ! - (remélem)
*******************************