2009. október 9., péntek

Herta Mülleré a Nobel-díj

Herta Mülleré a Nobel-díj



És egy Herta Müller költészetét reprezentáló vers Schein Gábor fordításában, mely a Jelenkor folyóirat számára készült.








[és egy almát…]

és egy almát vettem
egy jonatánt
már az utcán enni kezdtem
tétován
de nálam ő volt az éhesebb
egyet harapott megevett
és így taxit nem foghattam magamnak
háta-hasa kinn volt magomnak

késő este az ajtóm előtt
ott áll egy barát egy szívbéli
ki május óta oly zavart
mert a női vadon és a krízis
nem hagyja írni és ha ír is
eszébe jut a forgalom az idegengyűlölet
a hadseregnél a seggfejek
és hogy látta egy régi tanárát
ki Európának hívja a kutyáját
a feketemunka a tévéműsorok
meg a korrupció a feuilletonban
de már megy is nem ácsorog
a lapoknál uborkaszezon van
na de kinyalhatják neki sorban
az éjszaka forgolódva így-úgy elmúlik
az égen vörös kulimász terjeng-nyúlik
és idézi Hölderlint
kit úgy szeret
s én közben arra gondolok megint
hogy a csütörtökből van még egy kis szelet
a Nap lecsúszik a házakon
kilöttyinti utolsó korty tejét
a hajamra
és nincs se poharam se állatom
mely szárnyát emeli vagy fejét
nincs semmim ami falna
ami mezítláb szárnyra kel
és a lépcsőn járkál le-fel
ami összerezzen ha parancsolok
magamnak csak én vagyok

apám fekszik lesújtva
nyakát mélyen sírba húzza
és anyám hálálkodik a királynak
hogy papírt adott és pecsétet róla
a macskának háromezer szőre-szála van
ez is egy formája a kollektivitásnak
de kesztyűi közt az utca
valahogy mindig csempén félrefügg
de a földet én fölrázom
és mivel négy sarka van a takarónak
miután a falióra tizenkettőt elüt
a csigák szívverését hallgatja álmom

reggel hétkor ott függött fölakasztotta
tettének okát búcsúlevélben nem adta
s hogy meghalt nem volt még hat perce se
mikor lelkének lába kelt
a derék kicsi sápadt de szépnek
mondható szakállat nevelt az állán
a magas másik énekelt s miután kilépett
az ajtón a lépcsőház fémkorlátján
hogy félelmét tussolja verni kezdte az ütemet
kint kocsiba szállt indult istenhez a menet

3 megjegyzés:

Névtelen írta...

Demokrácia van ! (?) Ki-ki vélekdjen úgy, ahogy akar!
Ma (péntek) reggelre azért megjelentek "fanyalgó" (?) cikkek is ! - Bocs' ha nem írom ide ! ( a linket) - mert a Népszabadságban is rosszul jelent meg ?-
Valamelyest egyetértek a németekkel! - ( tényközlés : Philip Roth (minden) könyvét olvastam... (ami magyarul megjelent) - na, de ne bonyolítsam!
Gratulálok - ismételten - a "hölgyeknek!" -
Ajánlat : (magánkiadásban) pl.
Tatár Rózsa : Túléltük ! - Emlékezések a malenkij robotra! (alcíme) - stb. (2008.)
*******************************
Bár különösebben soha nem érdekelt, hogy dedikált pl. (Bár köszönöm küldőjének!) -
Ismétlés : "dolgozok azon", hogy minden Nobel-díjas ( irodalmi) egy-egy könyvét elolvassam ! Elég jól haladok... (igaz, nem ma kezdtem ! - kb. 10-12 éve ?)
:-) :-) :-)

Névtelen írta...

Lehet,hogy nem fog sikerülni !
Meglepetés-e ?- ki kapta a díjat ?
(Lásd még azt, hogy pl. az ABBA együttesben - (2 hölgy) melyiküknek volt SS az apukája ?...) - természetesen, nem - mintha- tehetne erről... (stb.)

Névtelen írta...

Esetleg itt és így :
Remélem, itt működik ?
Bár még ma (péntek) nem ittam annyit... vajon észrevette volna- más is ?- hogy kell beírni a linket ? (...)