2009. október 20., kedd

"faleveleken dérré kegyetlenedik a harmat,..."

Miért pont ezt a pár szót ragadtam ki a versből? Szerintem,jól érzékelteti, ahogy a természet átfordítja, átszínezi érzéseinket és környezetünket.


SZILÁGYI DOMOKOS: ŐSZIRÓZSÁK

Tegnap még szégyenlős növendéklányként
szemérmesen mosolyogtak az alig-hamvas
szilvák, barackok, riadt-kicsi almák,
hajladozó búzatáblák alig sejtették
szőkeségük élet-adó hatalmát,
a napok tüzes-arany csöndjébe
bele-belecsattant egy zápor,
a mezőn lesunyt füllel ázott a jószág,
és látod, kedves:
ma, a kert egyik zugában,
orgonabokrok szoknyája alatt
fölfedeztem néhány lapuló őszirózsát.
Remegtek, mikor tetten értem őket,
hogy szirmaikon cipelik már az őszt,
hisz jóformán még nyár se volt - hát mit akarnak,
de csak hallgattak makacsul,
és benne volt e hallgatásban,
hogy maholnap a faleveleken
dérré kegyetlenedik a harmat,
hogy a sarkon hancúrozó kölykök kezében
labda helyett ott-szomorkodik a szamárfüles irka,
az utcák megtelnek lebarnult emberekkel,
s a siető, álmos arcokat
piros-vidámra csipkedi a reggel;
a sétatéren fiók-festő-gigászok
lesik el a fáktól a pazar színkeverést,
s szerelmes kamaszok verses vallomásra ihletődnek;
lomhán csurognak a méz sugarak
s érett-gyümölcs-illata lesz az anyaföldnek,
és szemed parazsában
föllobban újra a szerelem, a gyöngédség, a jóság.
Szerettem volna neked adni a virágokat.
De aztán csak ez a vers maradt.
Mert mire hozzád érnek:
elhervadnak a remegő őszirózsák.

8 megjegyzés:

Névtelen írta...

(Rám hozod a "szívbajt!" (is) - azt hittem olyan (= deres) idő van ?- épp' hazabotorkáltam a boltból és nem ilyesmit tapasztaltam. kb.,+6C°)
"Megakadt szemem" az utolsó sorokon (őszirózsák) - hát, nem is tudom! Az idén (2009) alig akarnak "fejlődni"- jó kérdés, mibe fog majd kerülni, amikor (mindjárt) itt a "szezonja."
[ Egy tanács : ( réteges öltözködés ?) - tegnap (egészségesen...) csak gyógyszert voltam felíratni,- senki nem ült mellettem a buszon, az orvosnál sem volt tömeg (v.ö.= időpontkérés)- mire hazaértem - szerintem - ismét megfáztam! (kezdhetem elölről a "gyógyulást ?...) - gondok... csak a gondok...
:-) :-)
*******************************

Névtelen írta...

Nem tudom milyen a kapcsolat @Aranyosf. és közted ( ne válaszolj- magánügy)- ha esetleg érdekelne a 2009.pécsváradi leányvásárról pár kép (diasor?) - akkor kérjed meg, hogy küldje el neked.) [lehet, hogy már ott kezdődött a megfázásom ?- elképzelhető./vasárnap]
Bocs', ha keverem a "blogokat" - ide is beírok egy "népi" (?) programot :
http://www.magyarlukafa.org/new_web/html/frame.html
Hagyján! - mert kapom a hírt, hogy "Geresdlakon gombócfesztivál" (?)(10.24. ? ] - - bár azt nem találtam meg a neten. (Bár 2007-ben "kaptak" valami állami támogatást,- több mint fél milliót ?...(ilyesmire) -

Névtelen írta...

Képtelen vagyok megjegyezni, kinek milyen a blogja... na, akko így
Vendel-napi búcsú ? (remélem...)

kyba írta...

Magyarlukafa, Vendel-napi búcsú egy kicsit messze van,, nagyon szeretem az ilyen és hasonló kézművesek forgatagát. Becsülendő, amiért a 120 fős falut fiatalok lakják és ráadásul valamilyen mesterség tudói.Minden tiszteletem az Övék!
@x jobbulást kívánok kalapkurával!
A fotókért pedig jelentkezem Aranyosf...-nál.

aranyos fodorka írta...

A diasort küldöm ! A verset nem ismertem, de nagyon tetszik ! Igazán pompásan adja vissza az ősz hangulatt !

aranyos fodorka írta...

No, ma minden kommentemben hibát vétek: szóval "hangulatát" akartam írni.

Névtelen írta...

(Kösz' - sajnos,ha iszom, akkor többet (is) dohányzom !- na,majd igyekszem.) (gyógyulni)
Bár beírtam máshová is , itt egy javaslat :
Azok a "huncut" gének...
(Igaz,vitatják, de pl. Babits is kissé "langyos"volt...ill. +kapcsolata titkárával ?- (írja Rockenbauer Z.) Bocs'- megint elfogott a "láz" ! :-) :-)

kyba írta...

Elolvastam a Azok a "huncut" gének... c.a @x által ajánlott beszélgetést. Szenzációs!