2009. december 29., kedd

Megjöttek,megjöttek...

Szent István üldözött szolgái! Elfagyott, kinek keze, kinek keze-lába!
Szabad-e a kendtek tisztességes házinál regölni?
Így kéretőztek be a házakhoz, hogy jó kívánságukkal, adományokat gyűjtsenek.


A regölés a karácsonyi és újévi köszöntés Európában általában ismert szokásának magyar változata. A néprajzkutatók szerint finnugor eredetű. István napjától, december 26.-tól újévig jártak a regösök. Ilyenkor a legények vagy a felnőtt férfiak is házról házra járva bőséget, boldogságot kívánnak a következő évre.

A 16.-17. században a kalendáriumok a vízkereszt utáni első hétfőt regölő hétfőnek nevezték. Az utolsó két évszázadban a Dunántúlon és Erdélyben volt szokásos a regölés. A kifordított báránybőr bundát viselő legények láncos bottal és köcsögdudával felszerelve olyan házakhoz mentek, ahol eladó leány volt, és elénekelték varázséneküket.
Először a házhoz való megérkezéskor a regösök a házigazdától engedélyt kértek, hogy elmondhassák az éneket a „hej regő rejtem” refrénű termékenységvarázsló éneket, majd köszöntőt mondtak, meséltek a csodaszarvasról legenda valamely változatáról, elmondták, hogy milyen messziről jöttek, és, hogy ők István király szolgái, majd a gazdának és háza népének jó egészséget, vagyont kívántak és végül egy leányt varázsoltak el, azaz regöltek össze egy legénnyel.

A hej regő rejtem refrénű termékenységvarázsló ének:
Szerencsés jó estét adjon Isten! Regösök vagyunk.


Csodaszarvas
Balázs Kata üvegfestése
(Forrás: http://www.tar.hu/balazskata/

Amoda is keletkezik egy sebes patak,
Legeltetem juhaimat, csodaszarvas.
Csodaféle szarvasnak
Ezer ága-boga,
Ezer ága-bogán
Ezer misegyertya
Gyulladván gyulladjék.
Oltatván aludjék.
Ej regö-rejtem,
Regö-regö-regö-rejtem!

Itt is mondanának
Egy szép leányt,
Kinek neve volna,
Német Franciska volna,
Ej regö-rejtem,
Regö-regö-regö-rejtem!

Amoda is mondanának
Egy szép legényt,
Kinek neve volna:
Varga Mihály volna,
Ej, regö-rejtem,
Regö-regö-regö-rejtem!

Regöljük a gazdát,
Vele az asszonyát;
Ej regö-rejtem,
Regö-regö-regö-rejtem!

Sarokban a zacskó,
Tele van százassal;
Fele a gazdáé,
Fele a regösöké,
Ej, regö-rejtem,
Regö-regö-regö-rejtem!

Cserfa a köntösünk, zöldfa a bocskorunk.
Tovább is kell menni, dohányt is kell venni; jó éjszakát!

3 megjegyzés:

aranyos fodorka írta...

Nagyon szép ez az üveg-szarvas ! Annyira szeretem a színes üvegeket, vagyis az abból készült műalkotásokat !

Névtelen írta...

Nem biztos, hogy igaz !- ( könyvből másolom - csak egy kis kiegészítésként)
" Szokás volt sok helyen legényt,leányt házasító énekekkel összeregölni.
Bár egyes vidékeken így is használják,- nem helyes a regős forma, mert a szó alapja a régi reg , azaz varázsének , ebből lett a reges, regös alak.
[Tótfalusi István : Vadamecum
Szokatlan szavak szótára - / Móra F.Kiadó 1983 (?)

Névtelen írta...

Mi lesz 31-én ?
És még ezt :
BÚÉK 2010