2009. június 5., péntek

Akinek az anyag mindennapi kenyere, öröme és bánata volt...

Kedves emlék fűződik Kovács Margit egyik gyönyörű kerámia táljához. Egy alkalommal Szentendrén jártam, betértem a kiállítására. Meglepődtem alkotásainak méretén, esetenként durva felületén, ugyanakkor a mázas felületek cizellált népi motívumok sokaságán,de amire rácsodálkoztam az ahogy alkotásai mondandóját agyagba vésett üzenetekkel tarkította. Így találtam rá a fent már említett lakodalmas tálra a következő bölcs mondást írta: Az évek majd benneteket eggyé kovácsolnak, az ütéseket a sors adja hozzá...


A kenyérszegő 1968
Keramikus, szobrász, a modern magyar kerámiaművészet egyik megteremtője. Budapesti, bécsi, müncheni iskolák után Dániában és Franciaországban volt tanulmányúton. Egyaránt mestere a körplasztikának és a domborműnek, az agyagbavésett rajzos csempéknek, korongolt és felrakott edényeknek, a mázak finoman árnyalt keverésének. Alkotómunkásságának középpontjában az ember áll. Témaköre kifogyhatatlanul gazdag, változatos: reális hangvételű portrék, biblikus kompozíciók, groteszk figurák és zsánerképek, népdalillusztrációk, zsúfolt díszű korsók, tálak. Világa összességében egységes hatasú, sajátosan egyéni hangú, hazai talajban gyökerezik, ugyanakkor modern és európai.



Fésülködő


Határtalan munkabírásával szinte az utolsó percéig dolgozott, mert hivatása szerelmese volt. "Az anyag mindennapi kenyerem, örömöm, bánatom. Már az első érintésekor életem elemévé vált. És azóta az elem bekerülve vérem áramába, hol az öröm hullámhegyeire, hol az ijedt reménytelenség hullámvölgyeibe sodor, emel, buktat." - fogalmazta meg tömör egyszerűséggel röviddel a halála előtt.
Életműve befejezett, csodálatos egész; zaklatott, idegtépett korban törékeny tökéletesség.



Kuglófmadonna 1938

Az 1977-ben elhunyt Kovács Margit szobrász és keramikus a modern magyar kerámia egyik vezéregyénisége volt. Munkássága korszakot jelöl, az új szellemű iparművész-kerámiát többek között ő honosította meg Magyarországon. Művészete sajátosan magyar, nagyon egyéni. Életműve a kerámia minden ágában jelentékeny: keze alól figura és edény, falicsempe és relief pazar bőségben került elő.



Alkotói pályája - melynek felfelé ívelését hazai és nemzetközi sikerek, elismerések mérföldkövei jelölték - töretlen volt. Kovács Margit formai megoldásai az egyetemes művészet múltjából magukba szívták a középkori miniatúrák áhítatát, a pravoszláv templomok ikonjainak és a paraszt-barokk oltárok szobrainak naivságát, a perzsa miniatúrák gazdagságát, a faragott pásztorbotok és tükrösök díszítőkincsét



Kovács Margit: Párkák ( akiknek sorsuk szála a kezükben van. )


Tóth Árpád:HÍMZÉS

Szólongatom olykor magam: be szépek
A föld csudái, látod, bús nomád?
Miért hát mindig bánat a komád
És sóhajszéllel bélelt halk beszéded?

Ne bánd, hogy csalfa csillogás az élet
S hogy gyenge szálát zord párkák fonák,
Bár színe alján ott a ráz fonák,
Nézd édes rajzát: száz szent semmiséget -

Szerelmek lágy kárminját, vágyak bús aranyfüstjét,
S a remény reszkető, vékony s könnyes ezüstjét
Nézd, áldott hímzés, halk pompával omló -

Kár volna vad kezekkel összetépned,
hisz úgyis elkopik, a csendes élet
S jaj, csattan a párkák kezén az olló!

2 megjegyzés:

@ x >>> írta...

Kellemes kampánycsendet ! - kertészkedést, vagy ...kikapcsolódást !
Ismerjem el, (pár hete ? ) megszenvedtem X vélekedését rólam : (kb.) "legyek csak úgy oda a nagy műveltségemtől(?) + olvasottságomtól ! - stb. Becs' szó ! - elnéztem/megbocsájtottam neki - (hiszen nő... és "szépkorú" - ne bonyolítsam)
********************** szóval (anno) - írom emlékezetből - olvastam Pünkösti Árpád (?) (3 kötet ?) Rákosi Mátyásról írt könyveit... onnan "veszem", hogy K.M. "tanította" Rákosi Mátyás feleségét is ! - ( - nem mintha engem ez "zavarna" - 2009-ben ! - csak... ennyit ehhez a témához ! )

@ x >>> írta...

(Sosem tagadtam a "nagy egoizmusomat ?" - így aztán "örültem" (?) legalább nem írtam hülyeséget ?- Googleba írtam : Rákosi és Kovács Marit kapcsolata ( vagy valami ilyesmit.) - Persze, - nem kell mindent elhinni, ami a neten olvasható. -
Ismétlésért bocs', de aki kedvet érez ehhez :
http://nol.hu/lap/hetvege/20090606-agyunk_kifinomult_trukkjei (igaz, hosszú cikk) - érdemes beleolvasni ! (legalább) - nem csak az első pár sort !