2009. június 2., kedd

Mucha vonzásában...

Múlt héten, szerdán sikerült megnéznem kedves rokonaim jóvoltából az Alfonz Mucha A nő dicsérete c. kiállítást a fővárosi Szépművészeti Múzeumban.
Különös élményként hatott rám, mint pl. a nyomdai eljárás, a sokszorosítás úgy hogy a művészi elképzelés ne sérüljön. A színek amiket használt, a gazdagságot, a pompát a bizáncra emlékeztető arany és ezüst használatát. Amit érdekesnek találtam, felkérésre ékszerüzlet belső sziluettjének kialakítására kérték fel. Az üzlet kialakításában nem a jól bevált funkció betöltésére törekedett, hanem a díszítés, a plakátjain vissza-visszatérő díszítő motívumokat alkalmazta. ( úgy tudom, az üzlet átépítése után a berendezések egy részét megmentették,de nyilvánosan nem látogatható)


Mucha plakátműveivel aratta első sikereit az 1890-es évek közepén, és ez a műfaj hozta meg számára később a világhírnevet. Plakátjainak, reklámkiadványainak többségét a Champenois nyomda állította elő, itt készült valamennyi Sarah Bernhardt-plakátja.

Sarah Bernhardt az egyik legnagyobb rajongással körülvett párizsi híresség volt a 19. század második felében és a 20. század elején. Sokan őt tekintik a valaha színpadra lépett legjobb színésznőnek. Az 1895-1901 közötti években Mucha tervezte plakátjainak a többségét. Már az első ezek közül (Gismonda) óriási visszhangot keltett. Mucha a bizánci ikonokra emlékeztető módon idézte meg Sarah Bernhardt alakját. Azt próbálta elérni, hogy a néző ne egy színdarab jelenetével szembesüljön, hanem teljes élményt, egy általános hatást lásson, halljon és érezzen. Ez a hatás éppúgy állandó jellemvonása Mucha valamennyi Sarah Bernhardtról készül plakátjának, mint a pompás kosztüm, az ékszerek, a hajviselet, a test- és fejtartás, a sugárzó szemek. Mucha csaknem valamennyi plakátjának a középpontjában egy nőalak áll. A Bernhardt-plakátok és a többi általa készített reklámkiadvány fiatal, vonzó, kicsattanó, vidám és nyíltan érzéki nőket ábrázolnak hosszú aranyló hajjal, közvetlen asszociációkkal az adott termékkel kapcsolatban.
A korabeli pályatársak spagetti hajú nőként említették a plakáton ábrázolt hajformát.

Dekoratív pannók.
1896-ban Mucha a párizsi Champenois nyomda felkérésére tervezte meg dekoratív pannóiak első sorozatát,
az Évszakokat. A nyomda Mucha díszítőművészi képességeinek köszönhette egyik legkelendőbb dekoratív pannó-sorozatát. A művész később, a téma megismétlésén túl, elkészítette annak újabb változatait is.
Ugyanezek a nőalakok jelennek meg csábító pózokban a művész további dekoratív munkáin is; mint a Napszakok, a Virágok, a Csillagok, a Művészetek, a Drágakövek, vagy a kettős sorozatok, a Hajnal és Alkony, a Gyümölcs és Virág, a Borostyán és Babér, a Kankalin és Toll, valamint a Szirti hanga és Parti bogáncs.
Mucha egzotikus arcú szépségei, a Bizánci fejek, a Barna és Szőke, a művész számtalan alkotásán feltűnnek;
étlapokon, levelezőlapokon, meghívókon vagy fejléceken.





A FREY WILLE ékszerek különlegessége a tűzzománc készítés bravúrossá fejlesztett technológiájában és az egyedülálló cégfilozófiában rejlik. Minden darab esszenciálisan tartalmazza a szépség örömét, a művészet iránti rajongást, illetve ösztönözni hivatott az egyediség megélését. Egy – egy új kollekció megjelenése a FREY WILLE házban dolgozó nemzetközi tervezőcsoport több éves kutatómunkájának eredménye.

Mint érdekesség, az alábbi ékszer és a hozzá hasonló ékszerek elkészítésének (Kleopátra) ihletője, bizonyára a szinházi élet és kellékei inspirálták Sarah Bernhardt-ot, mivel annyira megtettszett neki a kigyót ábrázoló kellék így az ékszerészekkel elkészítette magának e remekművet.


Nincsenek megjegyzések: