2009. június 11., csütörtök

Zöld küllő látogatóban...


Reggeli kávézás közben éles hangra lettem figyelmes. Kis idő múlva ügyetlen szárnycsapásokkal felrepült egy számomra ismeretlen kisebb galamb méretű madár.
Majd követte még kettő.



Közben egyre élesebben hallatta a hangját.( gondolom a tojó v. a hím )Szaladtam a gépemért és sikerült készítenem egy pár fotót.A nagyméretű fiatal madarak a földről felrepültek a közeli fára.


Ekkor közelebb merészkedtem, látom ám a meglapuló szomszéd macskát, rögtön tudtam a madár fiókáit féltő és a macskát távóltartó hang volt. Ahogy a macska meglátott, (mint aki tudta, hogy rosszban sántikál) elspurizott. Csend és nyugalom telepedett ránk.
Megnéztem a " Fürkész könyvek" sorozatban a Kerti madarak-nál, itt találtam rá az alábbi információra.

Zöld Küllő Picus viridis
A legnagyobb harkály féle, sokkal nagyobb a rokonainál. Rendszerint pázsiton v. magas fűben látható, noha félénk,előfordul, hogy közel enged magához, mielőtt elrepül.Zöldes tollazata, sárgás farkcsíkja, piros sapkája és a fej oldalán széles, fekete barkója melynek a közepe a hímnél piros . A fiatal madaraknak nincs a csőrük oldalán lévő barkó.



Táplálkozása
Erdei madár, de élelmét a réteken gyűjti. Ez főként hangyákból és más rovarokból tevődik össze, de táplálkozik magvakkal és gyümölcsökkel is. Arra is volt már többször példa, hogy méhkaptárt dúlt szét. A madarak tavasszal párosodnak és felosztják egymás között a szülői teendőket. A zöld küllő 7 évig is elél.
Szaporodása
Odvát maga vájja ki tavasszal.
Egyéves korban lesznek ivarérettek. A költési időszak áprilistól augusztusig tart, ekkor a tojó 5–7 fehér tojást rak, melyen mindkét szülő kotlik, 17–19 napig. A fiatal madarak 23–28 napos kor között repülnek ki. Évente egyszer költ.
Hangja hangos, erőteljes, nevetésre emlékeztető magas hangok sorozata. Eső előtt többször hallatja a hangját.

2 megjegyzés:

* @ PEPIN BÁCSI * írta...

Bár én igyekszem "leszoktatni magam" arról, hogy "mindent" lefényképezzek,- ( macerás egy dolog- stb.) Na, de legalább ma (megint) volt min egy kicsit mosolyognom ! Pár napja majdnem ugyanez történt velem... ( de megálltam!) - egy vadgerle (vadgalamb ?) - a nála sokkal nagyobb testű szarkát (?) szabályosan "elüldözte" - a házunk közeléből - majd - villanydrótról- drótra - stb. ( OK!- elgondolkodtam az "állatok" és "emberek" viselkedésén. (...)
Viszont, miért jó a fotózás ?- talán ilyesmikért ! = http://bama.hu/galeria/30212 (74 5 fotó) - értsd = valami végérvényesen (el) veszett ! - így aztán akinek nincsenek fotói a megelőző "állapotokról" ( vagy 50 évnyi...) - magára vessen ! (?) -
P.s : :-) :-) majd a későbbiekben "fokozni!" = hangot is felvenni a képekhez ! :-) Bocs'
Na, csak így tovább ! :-)

aranyos fodorka írta...

Mázlista ! Nem tudom biztosan /nem néztem utána/ de azt hiszem ez a zöld küllő nem túl gyakori madár. Én legalábbis erre mifelénk nem láttam, pedig azért kint vagyok a természetben viszonylag gyakran.
Ugye milyen jó, hogy van fényképeződ ? Én élvezem és minden jól sikerült kép egy sikerélmény számomra. S akkor már megérte kattintgatni. /= értsd: ritkák manapság az ember életében a sikeres pillanatok./